Witam. W kolejnej części poradnika redstone od zera zaprezentuję wam podstawowe konstrukcje bramek logicznych w minecrafcie. To właśnie na nich opierają się bardziej skomplikowane mechanizmy.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=cDwhOSb-Bp4′]
Na początku rozwiejmy wątpliwości teoretyczne. Bramka logiczna (w minecracie) to mechanizm sprawdzający stany wejść. W przypadku gdy dana kombinacja informacji na wejściach jest spełniona, bramka logiczna wysyła na wyjściu informację o tym w postaci sygnału tak długiego, jak długo spełnione są warunki danej bramki. Każda bramka ma swoje zaprzeczenie. Zaprzeczenie danej bramki daje wynik pozytywny na wyjściu we wsyztskich przypadkach, gdzie pierwsza daje wynik negatywny. W tym wpisie przedstawię wam tylko podstawowe konstrukcje bramek logicznych, aby każdy mógł zrozumieć ich zasadę działania.
Istnieje siedem podstawowych praw/funkcji/zdań logicznych. Każda funkcja ma swoją konstrukcję bramki spełniającej warunki danego prawa. Podstawowym prawem logicznym jest zaprzeczenie, czyli funkcja NOT. Bramka NOT odwraca (zaprzecza) sygnałowi wejścia. Wyjście takiej bramki jest odwrotne do jej wejścia. Gdy wejście jest zasilone, wyjście nie jest. Zaprzeczeniem tej bramki jest… brak jakiejkolwiek bramki, gdyż zaprzeczeniem zaprzeczenia jest potwierdzenie.
Bramka NOT
Kolejnym prawem logicznym jest alternatywa. To prawo w minecracie reprezentuje bramka OR. Jej wyjście jest zasilone zawsze, gdy którekolwiek z wejść jest zasilone. Zaprzeczeniem prawa alternatywy jest binegacja, którą reprezentuje bramka NOR. Jej wyjście jest zasilone tylko wtedy, gdy żadne wejście nie jest zasilone.
Bramka OR
Bramka NOR
Następnym prawem logicznym jest koniunkcja której warunki sprawdza się bramką AND. Bramka ta zasila wyjście tylko w momencie, gdy wszystkie jej wejścia są zasilone. Przeciwieństwem bramki AND jest bramka NAND. Jej wyjście nie jest zasilone tylko wtedy, gdy wszystkie wejścia są zasilone.
Bramka AND
Bramka NAND
Ostatnią parą podstawowych praw logicznych jest alternatywa wykluczająca XOR i jej zaprzeczenie XNOR. XOR zasila wyjście tylko wtedy, gdy różnią się one stanami. Bramka XNOR zasila wyjście gdy wejścia mają ten sam stan.
Bramka XOR
Bramka XNOR
I to byłoby na tyle w tym wpisie. Zapraszam na mój kanał, do komentowania oraz korespondencji.