Witam was w kolejnej części poradników o podstawach redstone. W dzisiejszej odsłonie chcę wam przybliżyć sposoby zapamiętywania sygnału który nadajemy.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=fyINLYOwWQw’]
Do zapamiętywania sygnału używa się komórek pamięci i przerzutników (chociaż w gruncie rzeczy wszystkie dzisiaj wymienione konstrukcje będą przerzutnikami). Dzięki nim można zapamiętać nadany sygnał lub informację w celu późniejszego jej wykorzystania.
Komórka pamięci
To potoczne określenie zostało nadane przerzutnikowi RS NOR, gdyż jest to najprostszy sposób zapamiętania informacji. Komórki pamięci mają zwykle dwa wejścia, jedno wyjście i mogą się przełączać pomiędzy dwoma stanami – włączoną i wyłączoną. Komórkę przełączamy pomiędzy tymi dwoma stanami wysyłając sygnał wejściem włączającym (czyli takim, po którego zasileniu wyjście jest zasilone) oraz wejściem resetującym (po którego zasileniu wejście jest wyłączone. Najczęściej używanymi konstrukcjami są pochodniowe komórki pamięci, które mają dwa designy – pionowy i poziomy
Design poziomy
Design pionowy
Przerzutnik typu T
Przerzutnik typu T posiada jedno wejście, jedno wyjście i może się przełączać pomiędzy dwoma stanami. Przeskok (przerzut) z jednego na drugi stan następuje po okresowym zasileniu wejścia (sygnał musi się pojawić i zgasnąć). Aby zresetować przerzutnik, należy ponownie zasilić wejście. Najczęściej stosowaną konstrukcją przerzutnika typu T jest pistonowa konstrukcja pokazana na zdjęciu.
Przerzutnik typu T – wejście na górze z tyłu, wyjście na dole
Przerzutnik typu D
Drugim dosyć często wykorzystywanym przerzutnikiem jest przerzutnik typu D (od angielskiego data czyli pamięć, zapis). Posiada on wejście, wyjście oraz linię zapisu. Jeżeli linia zapisu nie jest zasilona, wyjście będzie miało zawsze taki sam stan jak wejście. Jeżeli linia zapisu zostanie aktywowana, przerzutnik zapamięta stan wejścia i będzie go utrzymywał na wyjściu tak długo jak linia zapisu będzie zasilona. Zaprzestanie zasilania linii zapisu spowoduje natychmiastowe wznowienie zwykłego przekazywania sygnału. Przed dodaniem do gry możliwości blokowania przekaźników przerzutniki te były rzadko stosowane ze względu na duże wymiary. Po dodaniu tej funkcji wymiary zmalało do zaledwie dwóch kratek.
Przerzutnik typu D – wejście z dołu, wyjście u góry, linia zapisu
Bardzo rzadko stosowanym przerzutnikiem jest przerzutnik typu JK, jednak aby nie namieszać zbytnio Wam w głowach ominę jego prezentację (za dużo tłuczenia, ogromne wymiary, a prawie zerowa przydatność).
To byłoby na tyle w tej części poradników Redstone od zera. Mam nadzieję, że zrozumieliście wszystko. Zapraszam do komentowania, oraz do odwiedzenia mojego kanału.