Craftserve – Jak to działa? odc. 4 – Worldedit

Witajcie serdecznie w moim kolejnym wpisie dotyczącym pluginu Worldedit. Większości z was jest one pewnie bardzo dobrze znany, a omawiane w nim zostaną absolutne podstawy. Poradnik przeznaczony jest dla początkujących użytkowników tego pluginu.

Subskrybuj mój kanał po więcej poradników!

Jeżeli jednak nie masz ochoty oglądać filmu możesz przejść do poniższej sekcji, w której postaram się Ci wytłumaczyć na czym to wszystko polega.

Podstawowym i najważniejszym narzędziem, które pozwoli Ci wykonać większość akcji związanych z tym pluginem jest drewniana siekierka (wooden axe).
Dzięki niej będziesz mógł zaznaczać obszar, który będzie poddany działaniu komend wypisanych przez ciebie. Wybieracjąc ten przedmiot klikając lewym przyciskiem myszy wybierzesz pierwsze zacznaczenie, natomiast po drugiej stronie należy kliknąć  prawym przyciskiem aby dodać drugie zaznaczenie. Pamiętać należy że zaznaczeń dokonuje się po skosie, czyli przeciwnych bokach naszego sześcianu. Przed większością podanych komend stawiamy podwójny slash czyli //komenda.

Set / Replace
Komenda set służy do wypełniania naszego zaznaczenia danym typem bloku np.: wpisując //set stone wszystkie bloki zostaną zamienione na stone. Replace natomiast wyszukuje podane przez was na pierwszym miejscu klocki i zamienia je na te z drugiego miejsca np.: //replace stone cobblestone  zamieni wam kamień na cobbla.

Expand
Komenda przeznaczona do rozszerzania zaznaczenia bez konieczności używania waszego wanda (drewnianej siekierki). Kierunki rozszerzenia wpisywane muszą być wg. angielskich nazw a do wyboru mamy. north (północ), south (południe), west (zachód), east (wschód) oraz up (góra) i down (dół). Jeżeli nie wiecie w jakim kierunku rozszerzyć zaznaczenie wystarczy spojrzeć w danym kierunku i kliknąć F3. Znajdziecie tam kierunek w który właśnie spoglądacie. Aby ułatwić wpisywanie tych komend możecie korzystać tylko z pierwszej litery kierunku np.: //expand 100 u  (co rozszerzy zaznaczenie o 100 klocków w górę)

Walls
W tłumaczeniu walls znaczy ściany i do tego też będzie służyła nam ta komenda. Dzięki niej w prosty sposób będziemy mogli stworzyć puste pomieszczenie. Wszystko co wystarczy zrobić to zaznaczenie przeciwnych rogów i wpisanie np.: //walls 01 (gdzie 01 to typ bloku z którego będzie stworzona ściana)

Undo / Redo
Zapewne nie raz zdarzy Ci się że efekt twojej pracy nie będzie zadowalający, wszystkie działania z Worldedita można w łatwy sposób cofnąć wykonując komendę //undo. To samo tyczy się powtarzania czynności, które możesz wywołać poprzez komendę //redo.

Automatyczne kształty (sphere / hsphere / cyl / hcyl)
Bardzo przydatnym narzędziem będzie automatyczne tworzenie kul oraz cylindrów. Mamy do tego dostępne 4 komendy a mianowicie sphere (wypełniona kula), hsphere (pusta kula), cyl (wypełniony cylinder) oraz hcyl (pusty cylinder). Narzędzia te idealnie nadają się do tworzenia owalnych budynków oraz ich dachów. Cylindry możemy robić zatem np.: za pomocą komendy //cyl stone 10 20 <- w ten sposób zrobimy wypełniony cylinder z kamienia o promieniu 10 klocków oraz wysokości 20. Kule mają jedną zmienną mniej a mianowicie wysokość, gdyż ich promień wyznacza nam również ten parametr.

Brushe
To narzędzie okaże Ci się bardzo przydatne podczas tworzenia map, często do uzupełniania pustych przestrzeni lub przygotowaniu terenu pod zabudowę. Do malowania tym narzędziem będzie nam potrzebny obojętnie jaki kilof. Najprzydatniejsze wam będą brushe shpere oraz smooth. Pierwszy tworzy kulki z danym typem bloku a drugi wygładza je i nadaje im bardziej naturalny wygląd. Wykorzystanie brushy na przykładzie: //brush sphere 2 01 – wytworzy nam to okrągły kamienny brush o średnicy 2 klocki. W ten sam sposób posługujemy się brushem smooth tylko w nim nie występuje rodzaj bloku czyli np: //brush smooth 02.

Fill
Komenda ta służy do wypełniania pustych obszarów danym klockiem. Wykorzystanie: //fill 01 10 20  – 01 to typ klocka, 10 to obszar wypełniany a 20 to głębokość na jaką ma zostać wypełniony.

Fixwater / Drain
Szczególnie przydatne komendy w działaniach z cieczami. Dzięki fixwater możecie naprawić źle płynącą wodę. Wykorzystanie //fixwater 10, gdzie 10 to obszar na jakim zostanie ona naprawiona. Drain natomiast służy to osuszania terenu, wykorzystanie to //drain 10 i tak samo jak w poprzednim przypadku 10 oznacza obszar, który zostanie osuszony.

Regen
Jeżeli wasz obszar został w jakiś sposób uszkodzony i chcecie przywrócić mu jego naturalny wygląd możecie skorzystać z tej komendy. Wystarczy zaznaczyć wybrany przez nas teren i wpisać //regen. Wszystkie zmiany zostaną cofnięte do pierwotnego kształtu.

Copy / Paste / Rotate
Wymienione wyżej komendy bardzo ułatwią Ci powielanie struktur na serwerze. Dzięki //copy możesz w łatwy sposób skopiować zaznaczony wcześniej teren. Komendą //paste teren ten możesz wkleić w innej lokalizacji. Pamiętaj iż kopiowanie odnosi się do Twojej osoby, więc względem Ciebie będzie się wykonywało. Na przykład kopiując budynek, stojąc od niego jeden klocek, tak samo się on wklei. Miej to na uwadze, gdyż zaoszczędzi Ci to wiele czasu!. Skopiowany budynek możemy również obracać w dowolny sposób. Komenda to to //rotate po której wpisujemy ilość stopni o jakie chcemy obrócić budynek. Dostępne są warunki: 90, 180, 270 i 360 czyli jak widzisz wielokrotności 90 stopni, i obracają się one zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Save / Load
Gdy mamy już skopiowany dany budynek możemy go zapisać w pamięci naszego pluginu. Komenda która to umożliwia to //schematic save nazwaBudynku
Zapisane wcześniej budynki możemy wczytać za pomocą //schematic load nazwaBudynku i po niej wpisać //paste tam gdzie chcemy go wkleić.

Opisany poradnik może wydawać się trochę niezrozumiały dlatego bardzo polecam wam sprawdzić filmik na górze strony, pozwoli on wam łatwiej zrozumieć omawianą tematykę. Jak zwykle w przypadku pytań piszcie śmiało w komentarzach poniżej lub na Youtube.

Na koniec podam wam jeszcze fajny, skrótowy opis komend, który można sobie wydrukować i mieć je wszystkie w jednym miejscu.

Przydatne skróty komend  -> http://cloud.github.com/downloads/sk89q/worldedit/worldedit_ref_rev6.pdf