[PM #1] Grając na modach widziałeś już wszystko? Poznaj GLASS.

Witam, niniejszy post jest pierwszym w cyklu wpisów o modach pod tytułem „Przegląd Modów” (w skrócie PM), który będzie ukazywał się przez najbliższy czas. Ma on na celu przedstawić użytkownikom portalu głównie mody, które nie są powiązane z mainstreamem, ale też nie są kompletnie nieznane. Wpisy będą zawierały opis moda, poradnik dotyczący jego podstaw i link do pobrania ze strony autora. Nie będzie zbyt wiele receptur – można je znaleźć w NEI/JEI.

Choć nie trafił na razie do żadnej znanej paczki, a jego autor przez brak dużych projektów nie ma szerokiego grona oddanych fanów, mod GLASS w zagranicznej społeczności moderskiej jest już bardzo znany. Został nawet na subreddicie FTB wybrany na moda roku. Przyczyną tej popularności jest prawdopodobnie jego innowacyjność.

Modyfikacja pozwala na podmianę powierzchni zbudowanej ze specjalnego bloku na obraz z dowolnego pobliskiego miejsca, łącznie z blokami, mobami, blokami funkcjonalnymi – ze wszystkim.

Kurs korzystania

Seed świata: GLASS

Terminal

Interfejs Terminalu GLASS

Terminal działa w dość prosty sposób. Kiedy się go postawi, zacznie przesyłać obraz z kierunku, w który patrzył gracz kiedy go stawiał. Nie trzeba czerwonego proszku ani niczego podobnego. Technicznie można z terminalu korzystać zaraz po postawieniu, ale nie jest to zalecane – taki terminal nie będzie nazwany, a przy wyborze terminalu do projektora będzie wyświetlał swoje koordynaty bez jakiejkolwiek nazwy. W interfejsie można taką nazwę terminalowi nadać, a także go upublicznić (przydatne na serwerach multiplayer jeśli chcesz, żeby inni mogli podziwiać twoją bazę z pewnej odległości). Zmiany zatwierdzamy przyciskiem ,,Done”.

Ciekawostki

  • Postawionego terminala (projektora zresztą też) nie da się w żaden sposób obrócić, nawet kluczem.
    Terminal jest jak wampir – nie odbija się w lustrze i jest nieśmiertelny.
  • Terminal przesyła obraz na aktywne już projektory nawet po zniszczeniu, aż do restartu gry.
  • Terminale nie są widoczne na projekcjach GLASS. Prawdopodobnie dlatego, że projekcja jest generowana ze środka terminala, więc aby nie była cała czarna terminale nie mogą być widoczne.
  • Jeżeli terminal nie jest załadowany, nie będzie można go nigdzie wybrać.

Projekcje

Przewodowo

Aby wyświetlić obraz przewodowo potrzebny jest projektor GLASS i dużo rozszerzeń GLASS.

Najpierw należy postawić projektor. Górna część widocznej w nim latarni (beacona) powinna być  ustawiona w tym samym kierunku, z którego ma być widoczny obraz. Można już teraz wybrać kanał w GUI.

GUI projektora.

Aby wyświetlić obraz z wybranego kanału wystarczy już tylko zasilić projektor redstonem, ale wtedy obraz będzie tylko 1×1 blok. Aby wyświetlić większy, trzeba przy projektorze położyć roszerzenia GLASS. Będzie się on wtedy wyświetlał na każdym z takich rozszerzeń. Ściana z obrazem może zakręcać i być dziurawa, ale jeśli zakręty będą zbyt gęsto rozmieszczone może to powodować glitche. Rozszerzenie zawsze musi mieć dostęp do projektora, bezpośrednio bądź za pośrednictwem innego rozszerzenia.

Oto przykładowy „domek” stworzony w ten sposób:

Bezprzewodowo

Aby wyświetlić obraz bezprzewodowo potrzebny jest projektor GLASS i minimum dwa rozszerzenia bezprzewodowe GLASS.

Druga część GUI projektora. To po prawej to podgląd trójkątów.

Jest to bardziej skomplikowana metoda: Obraz będzie wyświetlany na układających się w zależności od położenia i priorytetu rozszerzeń trójkątach. Do regulowania tego drugiego służy druga część GUI projektora, aktywowana poprzez naciśnięcie przycisku z blokiem szkła. Strzałki służą do przesuwania reprezentowanych przez swoje koordynaty bezprzewodowych rozszerzeń, a latarnia do powrotu do poprzedniej części menu. Do upragnionego rezultatu trzeba dojść metodą prób i błędów.

W celu rozszerzenia do projektora należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na rozszerzeniu, wybrać z listy nazwę kanału projektora (jeżeli są duplikaty należy kierować się koordynatami, aczkolwiek najnowszy projektor zawsze będzie na samym dole listy) i kliknąć „Done”. Co do projektora to i tu nie obejdzie się bez wyboru kanału.

W przeciwieństwie do poprzedniej metody, obraz wyświetlany bezprzewodowo nie koliduje w żadne sposób z blokami czy bytami – robią to tylko rozszerzenia i projektor. Umożliwia to między innymi podmianę podłogi na obraz.

Ciekawa podłoga

Aby zasłonić podłogę należy najpierw ułożyć projektor i trzy bezprzewodowe rozszerzenia w kształt kwadratu, a później jedno z rozszerzeń zniszczyć i postawić jeden blok dalej. Przesunięte rozszerzenie należy wtedy podłączyć do projektora jako drugie w kolejności, albo też przesunąć je na środek listy rozszerzeń.

Efekt końcowy:

Co widać

Wszystko poza oddalonymi mobami, rzeczami niezaładowanymi i obrazami z innych ekranów GLASS, nawet graczy (patrz: screen powyżej), moby z modów i bloki z modów, w tym niestandardowe (patrz: screen poniżej).

Download

  • iChunUtil – Mod wymagany dla GLASS, zawierający biblioteki wspólne dla wszystkich modów autorstwa iChun’a.
  • GLASS – Sam mod. Nie odpala się bez iChunUtil. W momencie pisania artykułu tylko na wersję 1.12.2.
  • Forge – Komentarz zbędny.

W następnym artykule omówiony zostanie mod Witchery.