ComputerCraft – co i jak?

Dziś bierzemy na warsztat dość znaną modyfikację do Minecraft, jaką jest ComputerCraft. Modyfikacja ta, jak sama nazwa wskazuje, dodaje do gry komputery. Nieźle to brzmi – zapewne niejeden z użytkowników spodziewał się w pełni działającego systemu komputerowego w grze, tymczasem po instalacji moda (lub obejrzeniu jego prezentacji na YT) ukazuje się nam… konsolka. I tyle, oczywiście możemy utworzyć użyteczny system, ale musimy go sami napisać. Nie jest to jednak aż takie trudne, co zamierzam Wam w tym wpisie udowodnić.


Zacznijmy od podstaw. Weźmy sobie najpierw Advanced Computer (jest lepszy choćby w tym, że ma kolorową składnię, podpowiada zakończenie komend i posiada jeden całkiem fajny programik, ale on nim zaraz) i otwórzmy go. Podstawową rzeczą jest utworzenie powszechnie znanego programu, który wita nas danym tekstem. W ComputerCraft możemy tworzyć i edytować istniejące już programy przez polecenie edit nazwa_pliku. Utwórzmy sobie zatem program o nazwie witaj, przez polecenie edit witaj. Tutaj wpisujemy tylko jedną komendę: print(„Hello world”). Aby zapisać program naciskamy Ctrl, a następnie strzałkami wybieramy na dolnym menu Save, a potem Exit. Możemy teraz uruchomić nasz program wpisując „witaj”.

 

Proste? Pewnie, że proste. Podnieśmy zatem nieco poprzeczkę i zróbmy uruchamianie komputera na hasło. Tym razem będziemy pracować na specjalnym programie, który uruchamia się przy starcie komputera – wpisujemy edit /startup. Zacznijmy od dodania sobie nieco „dynamiki” do programu – wypiszemy print(„Trwa uruchamianie…”), a potem dodamy os.sleep(1); to spowoduje, że program poczeka 1 sekundę, zanim przejdzie do następnych poleceń. Po tym czasie poprosimy użytkownika o podanie hasła przez print(„Wprowadz haslo:”). Utworzymy pomocniczą zmienną haslo = false, informującą, czy podano poprawne hasło. Następnie utworzymy pętlę while (z ang. dopóki), która będzie się wykonywać, dopóki nie podamy poprawnego hasła. W zmiennej test przechowamy aktualnie wpisane hasło przez użytkownika. Następnie w warunku if sprawdzimy, czy jest ono zgodne z naszym hasłem i zależnie od tego wykonamy odpowiednie działania. Nasz kod będzie wyglądać mniej więcej tak:

Pierwsza linijka nie jest konieczna, jednak jeśli jej nie podamy, po przytrzymaniu Ctrl + T będzie można dostać się do systemu bez podania hasła. Aby przetestować program, wyłączmy komputer przez komendę exit i włączmy ponownie:

Utworzyliśmy w ten sposób pierwszy użyteczny program, chroniący nasze dane przed innymi graczami. Na koniec wcześniej wspominana funkcja dostępna w Advanced Computer – rysowanie. Rysować możemy przez wpisanie komendy paint nazwa_pliku. Po prawej stronie możemy zmienić kolor. Zapisywanie i wyłączanie programu odbywa się analogicznie do zwykłych programów (przez przycisk ctrl). O wiele wygodniej rysuje się jednak na dużym ekranie, dlatego postawmy koło naszego komputera trochę żółtych monitorów, np. w taki sposób:
I to tyle na dzisiaj, mam nadzieję, że uchyliłem chociaż rąbek tajemnicy tej modyfikacji – zachęcam do samodzielnego wypróbowania dodatku. Miłej zabawy!
Artykuł autorstwa Runfisz