Dioda, Steve i słówko wyjaśnienia

gangsta

Dużo się ostatnio wydarzyło, Notch wrócił z wakacji, mogliśmy go zobaczyć na żywo z Los Angeles, rozmawiającego z SeaNannersem, oraz dowiedzieć się wielu nowości. Ja jednak, z powodów osobistych byłem wtedy… nie obecny…. Postaram się to naprawić, oraz co nieco wyjaśnić.

Co prawda jestem z Wami od paru dni, ale wolałem poczekać, aż uzbiera się trochę nowości i zrobić porządny wpis. Uprzedzam, iż nie zrobię żadnego artykułu dotyczącego live streama Machinimy z Notchem, gdyż nie oglądałem go. Nie potrafię też znaleźć żadnego nagrania (zapewne z powodu długości transmisji), więc… cóż, moja strata!

Przejdźmy jednak do faktów:

  • Zacznijmy od aktualizacji, o której pisałem w poprzednim wpisie. Liczyłem, że ujrzymy ją już w piątek (trochę naiwnie, ale liczyłem), gdyż wszystkie ‚ficzery’ były gotowe. Jednak, jak to w branży gier bywa, dopadły nas opóźnienia. Nie chcę wyznaczać dokładnego terminu aktualizacji, gdyż mogę strzelić kolejny błąd, ale z tego co widać na Twitterze Jeb_’a prawdopodobnie ujrzymy nową wersję we wtorek, środę, bądź też po GDC.

Jeb_: We still have stuff to do on the next Minecraft update, but probably up on tuesday or wednesday. If not, then after we come back from GDC.

Pewne jest tylko to, że w tym tygodniu nie ujrzymy niczego nowego (w grze). Pewien fan próbował zapytać Notcha przez Twittera co ten planuje na piątek.

DonkeyKebab: Hey Notch, What you got planned for Friday?

Notch: This week? Nothing :D

Jeżeli potrzebujecie wiedzy o nadchodzącej aktualizacji zapraszam tu i tu. W obecnym zaś wpisie dodam trochę zaś informacji, o których się dowiedziałem.

  • Dioda (w oryginale repeater*) została Nam pokazana!

Na filmiku (kliknij obrazek) widać, że działa ona tak jak prawdziwa dioda, tylko w jedną stronę. Prawym przyciskiem możemy zmienić jej ustawienie. Prócz powtarzania dioda będzie posiadać też funkcję przedłużacza. Zmieni się też lekko działanie czerwonego proszku.

    dioda

Przejdźmy może jednak do jej funkcji (opisane przez Jeb_’a w opisie filmu):

1. Powtarza sygnał, tak samo jak mostek sieciowy. Ma to samo zastosowanie co dwie bramki NOT z tą różnicą, że powtarza sygnał dużo szybciej.

2.  Działa tak jak dioda- może przesyłać sygnał tylko w jedną stronę.

3. Posiada możliwość konfigurowania opóźnienia, pozwala Nam to zmienić jak długo dioda będzie czekać zanim wyśle sygnał. Obecnie istnieją kroki opóźnienia 1, 2, 3, 4**

Napisałem także o lekkiej zmianie działania czerwonego proszku. Otóż  od wersji 1.3 będziemy wyraźnie widzieć jak tracimy prąd, gdyż z pewną odległością od źródła energii proszek będzie ciemnieć. Pomoże to młodym inżynierom, którzy tworzą swoje pierwsze obwody, a nie mają pewności na ile energii im pozostało.

  • steveSteve niegdyś jeden ze „starych” mobów (obecnie usuniętych, wraz z odejściem Doc’a-twórcy takich mobów jak Steve, czy Rana) istniejących w wersji gry indev, początkowo tak też miał wyglądać avatar*** gracza. Obecny „defaultowy” model gracza nie posidał żadnej nazwy, do czasu, gdy twórcy Super Meat Boy dodając do gry grywalną postać Mr. Minecraft nazwali go oficjalnie „Steve” . Niedawno ruszyła oficjalna strona Mojang, pojawiło się na niej zabawne zdjęcie Jeb_’a w masce „Steve’a”. Wtedy się zaczęło, na trochę przed live stream’em Machnimy (którego niestety nie oglądałem) na oficjalnym kanale zespołu Mojnag na youtubie pojawił się zabawny filmik, w którym Steve przemawia do SeaNanners’a i Notcha.

steveDzięki najnowszemu wpisowi na stronie Mojang wiemy, że zespół przygotował dla fanów 100 „głów” Steve’a na GDC.
Jeżeli chcecie takową otrzymać wystarczy założyć niebieską koszulkę  i powiedzieć cześć na stoicku Mojang. Oczywiście wpierw trzeba tam pojechać, co wśród niektórych mija się z celem. Szkoda, gdyż zapewne wielu z Nas zapewniłoby sobie taką maskę.

  • Nowy format save’ów!

Jak widać Mojang nie próżnują, postanowili także pochwalić się sposobem działania nowego formatu savów. Nie będę tłumaczył całego wpisu, tylko najważniejsze dla graczy fragmenty, po resztę (która powinna zainteresować szczególnie moderów) zapraszam tutaj.

Stary format save’ów zapisuje każdy chunk (kawałek mapy, mapa generuje się chunkami) w oddzielnym pliku. Jeden chunk to 16x16x128 bloków, co oznacza, że duże mapy mogą korzystać z setek tysięcy plików. Jest to dobry sposób dla systemów opartych na linuxie, ale bardzo wolny dla Windowsa. Próbowaliśmy kilku różnych implementacji formatu plików, ale McRegion wykonany przez Ryana Hitchmana z kilkoma drobnymi zmianami okazał się najlepszy. Generuje on 32 × 32 chunków w tym samym pliku, więc wymaga około 500 do 1000 razy mniej plików. Minecraft Beta 1.3 automatycznie skonwertuje Wasze mapy do nowego formatu.

Jest to chyba najlepsze wytłumaczenie dlaczego Wasz świat laguje podczas generowania mapy i jak zostanie to naprawione. W oryginalnym tekście znajdują się informacje dla ludzi, którzy chcieliby sami zmodować swój format save’ów.

  • Niektórzy z Was mogą narzekać na kiepskie oświetlenie w Minecrafcie. Tutaj mogę Was zaszokować, a zarazem uszczęśliwić. Jeb_ pracuje nad dodaniem do gry ambient occlusion

Spent the morning fixing the leaking lights of the ambient occlusion stuff. An option to turn it off for speed became even more relevant

Będzie to działać prawdopodobnie na identycznej zasadzie jak mod BetterLight. Opcja będzie możliwa do wyłączenia co oczywiście przyśpieszy rozgrywkę. Słowa Jeb_’a wywołały u mnie uśmiech na twarzy, jednak z drugiej strony, gdzie jest Notch mówiący, że nigdy nie zmieni grafiki Minecrafta****?

  • Wasze konta wreszcie bezpieczne! Skąd mam tą pewność? Za sprawą tego małego obrazka, dla nie będący w temacie- zamknięta kłódka oznacza, że połączenie jest szyfrowane.

  • Oficjalny whitelist dla serverów!

During the two weeks up until GDC, we’ll be working on finishing up the new game launcher and finishing up some new game features for the game, including an official white list implementation for the server and more types of half sized blocks.

„Przez dwa tygodnie do GDC, będziemy pracować nam wykończeniem nowego launchera i kilkoma nowymi funkcjami dla gry, wliczając oficjalny white list dla serverów i nowe typy pół klocków (schodków)”.

  • Scrollbar (pasek przewijania)- często posiadając dużo paczek textur mamy problem z poruszaniem się między nimi. Pewien gracz zaproponował Jeb_’owi, by ten dodał paski przewijania. Teraz jednak dowiadujemy się, iż Jeb_  zrobił tylko strzałki, a samym scrollbarem zajął się Notch

Wohoo, scrollbars!

  • Smoki, latające moby, wodne moby pasywne i ciekawostka.

Może nie dotyczy to aktualizacji 1.3, a dalszej przyszłości, ale za pewne Was zainteresuje:

„Czy w grze będą smoki, albo latające istoty? I co z agresywnymi wodnymi mobami?” -zapytał jeden z fanów

May we get a clarification? WILL there be dragons, or flying creatures in minecraft? And how about agressive water mobs?

Odpowiedź Notch’a wydaje się być satysfakcjonująca- „Mam nadzieję, że będą smoki, tak i tak”

I hope there will be dragons,yes and yes.

Dla poprawienia humoru dodam ciekawostkę, pewien gracz spytał się Notch’a jaki jest jego tytuł, oraz co było jego inspiracją jeśli chodzi o creepery. Ten odpowiedział

My business card says „Founder & Game Developer”. Creepers were supposed to be pigs, but I failed.

Zapewne wielu z Was wiedziało o tym, że creepery są nieudolnym modelem świni z minepedii, ale teraz mamy pewne źródło!

No, to byłby chyba koniec*****. Pozostaje nam tylko wyczekiwać kolejnego tygodnia i mieć nadzieję, że tym razem będzie to pewna data aktualizacji. Jest jeszcze sporo rzeczy do opisania i to naprawdę nie możliwe bym objął je wszystkie w ciągu trzech dni. Myślę jednak, że wybrałem te najciekawsze i najważniejsze.

____________________________________________________________________

* Uważam, że nie powinniśmy tłumaczyć tej nazwy. Dioda to idealne polskie tłumaczenie, ale pojawia się tu prosty problem- repeater NIE jest diodą. Posiada jej funkcje, tak samo jak funkcje przedłużacza i dwóch bramek NOT. Czy będziemy to tłumaczyć? Sami zdecydujcie.

** Jest to bardziej ciekawostka, ale pierwotnie miały istnieć kroki 1, 2, 5, 7

kimundi2010: Are the repeater delay-settings now 1, 2, 3, 4 or still 1, 2, 5, 7 ?

Jeb_: I changed it to 1,2,3,4 because it’s what the block looks like

Nie mogłem napisać, że istnieją 4 kroki opóźnienia, gdyż w obu wersjach kroków jest cztery.

*** Prawdopodobnie, gdyby wszystko się inaczej potoczyło nasz wygląd byłby właśnie taki, jednak nie moglibyśmy wgrywać własnych skinów. Ja uważam, że z tego powodu obecny avatar (wygląd postaci)  jest dużo lepszy.

**** Ta gra traci nie tylko old schoolowy klimat, ale i również Jej twórcę. Trochę mnie to smuci, ale jakoś się żyje.

***** Piszę to od środy, codziennie dochodzą kolejne informacje i  nie mogłem tego wydać. Nie jako „niepełny” wpis. Myślę, że zacznę robić co piątek podsumowanie tygodnia…