Scoreboard – Tablice wyników – Jak to działa?

Tablica wyników to dodatek, który został wykonany przez Dinnerbone i pojawił się w wersji 13w04a. Domyślnym zastosowaniem tego wynalazku jest usprawnienie rozgrywki PVP, ale łącząc to z Command Blocks można osiągnąć o wiele więcej. Ten wpis ma na celu przybliżyć Ci jak działa tablica wyników i jak się jej używa.

Tablica wyników to najzwyczajniej ranking wyświetlający nazwę gracza oraz ilość punktów jaką posiada. W Minecraft można ją przystosować do wybranych warunków, wyświetlać w kilku różnych wariantach i użyć do tworzenia drużyn. Funkcjonalność, jaką oferuje Scoreboard można wykorzystać na wiele sposobów, za pomocą Command Blocks. Jeśli nie potrafisz obsługiwać bloków poleceń, to przeczytaj ten poradnik i ten poradnik.

Podstawowymi elementami, jakie definiujemy podczas tworzenia tabeli wyników, to jej nazwa, typ oraz nazwa użytkowa. Nazwa to dokładniej identyfikator, który jest używany do interakcji z tablicą wyników. Wielkość liter w nazwie ma znaczenie, można wpisać tylko jedno słowo! Typ to kryterium, jakie definiuje sposób działania tablicy wyników. Nazwa użytkowa to nazwa, która jest wykorzystywana do wyświetlania informacji, kiedy chodzi o daną tablicę wyników (Przykładowo, kiedy wyświetla się coś na czacie związanego z daną tablicą wyników).

Tablicę wyników tworzymy za pomocą komendy /scoreboard. Sama komenda pozwala na interakcję, nie tylko z wynikami, ale z graczami biorącymi udział w grze oraz drużynami. Drużyny to oddzielny temat, ale powiązany z użytkiem, jaki daje tablica wyników. Jeśli chcemy użyć komendy do utworzenia tablicy wyników, to bardzo pomocną radą jest wpisywania słowa po słowie i sprawdzanie co powie nam czat. Jeśli wpiszemy samą komendę /scoreboard, to czat wyświetli nam dostępne argumenty, jakimi są objectives, players i teams. Wpisując /scoreboard objectives, dostaniemy informacje o kolejnych dostępnych argumentach i tak dalej.

Objectives – Cele

Cele to dokładnie tworzenie nowych tablic wyników. Musimy zdefiniować, to do czego będzie służyć nasza tablica wyników, czyli cel. Dostępnymi typami celów, dokładniej kryteriami są:

dummy – To kryterium nie spełnia żadnego zastosowania na podstawie elementów samej gry. Użycie tego typu wymaga od nas stworzenia własnych warunków, głównie opartych na blokach poleceń, które będą aktywowały polecenia manipulujące punktami danych graczy.

deathCount – To kryterium zwiększa swoją wartość, za każdym razem jak gracz ginie. Jeśli chcemy stworzyć system, wyświetlający ile razy zginęliśmy podczas gry, to używamy właśnie tego typu.

playerKillCount – To kryterium zwiększa swoją wartość, kiedy gracz zabije innego gracza. Służy to głównie do monitorowania ilości graczy, których zabił dany gracz.

totalKillCount – To kryterium zwiększa swoją wartość, kiedy gracz zabije dowolne stworzenie lub innego gracza. Można to wykorzystać do monitorowania ilości zabitych mobów przez gracza.

health – To kryterium wyświetla ilość życia danego gracza. Przydatne, jeśli chcemy wiedzieć, ile danemu graczowi zostało życia na koncie. Tylko ten typ ma wyłącznie możliwość odczytu i nie może zostać zmieniony za pomocą komend.

Każde kryterium (oprócz health) jest możliwe do zmiany za pomocą komend. Można również odczytać te wartości używając bloków poleceń. Wykorzystując w Command Block argumenty score_NAZWA i score_NAZWA_min (gdzie NAZWA to nazwa tablicy wyników), można sprawdzić ilość punktów, jaką posiada dany gracz. Wystarczy wykorzystać do tego komendę /testfor, przykładowo: /testfor @p[score_NAZWA=25,score_NAZWA_min=5]. Jeśli gracz ma minimum 5 punktów i maksimum 25, to komparator wyłapie sygnał z bloku poleceń.

Aby utworzyć tablicę wyników, musimy zastosować komendę /scoreboard objectives add <Nazwa> <Typ> [Nazwa użytkowa]. Najzwyczajniej wpisujemy dowolną nazwę oraz wybrany typ i opcjonalnie nazwę użytkową. Jeśli chcemy przykładowo stworzyć ranking ilości zabić graczy, to tworzymy tablicę w ten sposób: /scoreboard objectives add Ranking playerKillCount.

Komenda /scoreboard objectives remove <Nazwa> pozwala usunąć wpisaną tablicę wyników.

Komenda /scoreboard objectives list wyświetla istniejące tablice wyników.

Komenda /scoreboard objectives setdisplay <Slot> <Nazwa> pozwala zdefiniować, jak ma wyświetlać się tablica wyników. Dostępne mamy trzy typy wyświetlania tablicy. Pierwszym jest dodanie ilości punktów tuż obok nazwy użytkownika, na liście graczy znajdujących się na serwerze (Slot: list), wygląda tak. Drugim typem jest wyświetlanie wyników na dodatkowej bocznej tabelce, która dodatkowo wyświetla nazwę tablicy (Slot: sidebar), wygląda tak. Trzeci typ to wyświetlanie ilości punktów oraz nazwy tuż pod nazwą gracza znajdującą się nad głową (Slot: belowName), wygląda tak. Wszystkie typy, można łączyć ze sobą, co oznacza, że mamy możliwość wyświetlania trzech różnych tablic wyników w jednym momencie.

Jeśli chcemy usunąć dany typ wyświetlania tablicy wyników, to musimy usunąć całą tablicę lub stworzyć nową tymczasową tablice, która zastąpi miejsce wyświetlania starej, a następnie usunąć tę tymczasową tablicę.

Players – Zarządzanie graczami

Drugim głównym dostępnym argumentem jest /scoreboard players. Za pomocą tych komend można zmienić ilość punktów danego gracza, zresetować ilość punktów danego gracza lub usunąć gracza z wybranej tablicy wyników. Te komendy są głównie potrzebne, kiedy używamy tablicy wyników z kryterium dummy.

Komenda /scoreboard players list [Nazwa gracza] wyświetla graczy lub ilość punktów wpisanego gracza w poszczególnych tablicach wyników (Nazwy graczy oddzielamy spacjami).

Komenda /scoreboard players set <Nazwa gracza> <Nazwa> <Ilość> pozwala ustawić wpisaną ilość punktów danego gracza w wybranej tablicy wyników.

Komenda /scoreboard players add <Nazwa gracza> <Nazwa> <Ilość> pozwala dodać wpisaną ilość punktów dla danego gracza w wybranej tablicy wyników.

Komenda /scoreboard players remove <Nazwa gracza> <Nazwa> <Ilość> pozwala odjąć wpisaną ilość punktów danego gracza w wybranej tablicy wyników.

Komenda /scoreboard players reset <Nazwa gracza> resetuje wpisanego gracza. Zostaje on usunięty ze wszystkich tablic, w jakich się znajduje.

Teams – Zarządzanie drużynami

Drużyny to element, który może istnieć bez tablic wyników. Za pomocą tego systemu możemy definiować dowolną ilość drużyn, przydzielać do nich graczy, nadawać im kolor oraz decydować czy powinien istnieć w nich przyjacielski ogień. Wszystko wykonujemy za pomocą komend zapoczątkowanych /scoreboard teams.

Komenda /scoreboard teams list [Nazwa drużyny] pozwala wyświetlić listę drużyn lub listę osób, które znajdują się w drużynie.

Komenda /scoreboard teams add <Nazwa drużyny> [Nazwa użytkowa] pozwala tworzyć drużynę o podanej nazwie.

Komenda /scoreboard teams remove <Nazwa drużyny> pozwala usunąć drużynę o podanej nazwie.

Komenda /scoreboard teams empty <Nazwa drużyny> pozwala wyczyścić drużynę o podanej nazwie (wyrzuca z drużyny osoby znajdujące się w niej).

Komenda /scoreboard teams join <Nazwa drużyny> [Nazwy graczy…] pozwala dodawać graczy do wybranej drużyny (Nazwy graczy oddzielamy spacjami).

Komenda /scoreboard teams leave [Nazwy graczy…] pozwala wyrzucić graczy z drużyn, w jakich się znajdują (Nazwy graczy oddzielamy spacjami).

Komenda /scoreboard teams option <Nazwa drużyny> friendlyfire <true/false> pozwala włączyć/wyłączyć (true/false) przyjacielski ogień w drużynie.

Komenda /scoreboard teams option <Nazwa drużyny> color <Kolor> pozwala zdefiniować kolor drużyny (Obrazek). Dostępne jest 16 kolorów, pogrubienie, pochylnie, podkreślenie, przekreślenie oraz zakodowanie (black, dark_blue, dark_green, dark_aqua, dark_red, dark_purple, gold, gray, dark_gray, blue, green, aqua, red, light_purple, yellow i white, bold, strikethroughunderlineitalic, obfuscated). Kolory można resetować definiując drużynie kolor reset.

Drużyny mają dodatkową funkcjonalność przy użyciu bloków poleceń. Za pomocą argumentu team, można sprawdzić wybraną drużynę. Przykładowo polecenie /testfor @a[team=NAZWA], zwróci listę wszystkich graczy, którzy należą do wpisanej w komendzie drużyny. Dodając przed nazwą drużyny znak wykrzyknika (!), polecenie zwróci wszystkich graczy, którzy nie należą do drużyny o podanej nazwie.

I to w sumie tyle, jeśli chodzi o obsługę tablic wyników oraz drużyn. Ważne, aby zauważyć, że tablice nie mają wykorzystania tylko w PVP. Można za pomocą nich wyświetlać dużo innych elementów, jak ilość gotówki czy ilość punktów, jakie dostaliśmy podczas wykonywania zadania. Na pewno znajdzie się do tego dodatku mnóstwo zastosowań.