Redstone od zera! cz.9 – kontrola pulsów

Witam was w kolejnej części poradnika redstone od zera. W dzisiejszej części chcę wam przedstawić sposoby na wytworzenie i kontrolowanie pulsów energii .

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=k3LHTLKJcrY’]

Na początek jednak ustalmy kilka faktów o pulsach aby w dalszej części nie tłumaczyć wszystkiego po kilka razy: puls to trwające przez określony czas zasilenie redstona. Sygnał wzrastający to moment przechodzenia kabla ze stanu wyłączonego we włączony. Sygnał opadający to moment przechodzenia kabla ze stanu włączonego w wyłączony (wszystko wyjaśnione w dużym skrócie).

Generator pulsu

Generator pulsu to mechanizm zdolny po zasileniu wejścia zasilić wyjście pulsem energii o określonym z góry czasie oraz w określonym momencie. Generatory mogą wygenerować puls w momencie gdy na wejściu jest sygnał wzrastający, sygnał opadający, bądź w każdym z tych przypadków.

Generator wzrastający

3

Generator opadający

2

Generator podwójnej reakcji

4

Układ mono-stabilny

Ponieważ generatory pulsu w szybkim tempie zwiększają swoje wymiary wraz z wydłużaniem żądanego sygnału została wymyślona dla nich alternatywa w postaci układów mono-stabilnych. Charakteryzują się one większą od generatorów powierzchnią startową (czytaj: minimalna wielkość początkowa), jednak przy długich pulsach stają się bardziej ekonomiczne w zajmowanym miejscu. Są też łatwiejsze w obsłudze i zrozumieniu zasady działania. Po zasileniu wejścia przerzutnik zmienia swój stan rozpoczynając tym samym nadawanie pulsu, a po pewnym czasie resetuje się przestając go nadawać.

Układ mono-stabilny

graz2

Ogranicznik pulsu

Ogranicznik pulsu w zasadzie działania przypomina generator, jednak fachowo ogranicznik skraca puls do określonej długości po zasileniu wejścia. Ograniczniki również klasyfikujemy ze względu na moment reakcji (reagujące na sygnał opadający i wzrastający).

Ogranicznik opadający

5

Ogranicznik wzrastający

6

Przedłużacz pulsu

Przedłużacz pulsu wydłuża puls o określoną liczbę ticków, bądź do określonej liczby ticków. Najprostszym przedłużaczem jest linia repeaterowa, lub linia przekaźnikowo-odbiorcza.

Linia przekaźnikowo-odbiorcza

22

Wykrywacz zmiany stanu/pulsu

Wykrywacz zmiany pulsu lub po prostu wykrywacz zmiany stanu wykrywa, czy sygnał właśnie się pojawił, czy właśnie zgasnął. Tym samym wykrywa on sygnał opadający i wzrastający. Istnieją też designy wykrywaczy podwójnej reakcji. Wysyłają one informacje o każdej zmianie stanu kabla.

Wykrywacz zmiany: opadający

graz1

Wykrywacz zmiany wzrastający

DDS

Wykrywacz zmiany podwójnej reakcji

SDA

Wykrywacz długości pulsu

Wykrywacz długości pulsu sprawdza, czy puls jest odpowiednio krótki, lub czy jest odpowiednio długi. Kombinacja dwóch takich kontrolerów daje nam wykrywacz sprawdzający czy puls ma odpowiednią długość. Do krótkich sygnałów stosuje się wykrywacz kompilacyjny. Do dłuższych używa się wykrywacza kompilacyjnego, opóźnionego.

Wykrywacz kompilacyjny

op

Wykrywacz kompilacyjny opóźniony

orm

To byłoby na tyle w tej części poradnika o podstawach redstone. Mam nadzieję, że ta wiedza wam się przyda. Zapraszam was do komentowania, wyrażania swoich opinii oraz do odwiedzania mojego kanału.

 

Klarz

Hej! Jako Redmasterize/Klarz istnieję w ,,internetach,, od jakichś dwóch lat. Przez ten czas nauczyłem się wiele o tym, jak podchodzić do innych internautów w sposób elegancki, niezależnie od sytuacji. Redstonem zainteresowałem się prawie od razu. Od tamtej pory doskonalę się w sztuce czerwonego proszku. Mam nadzieję, że wam się podoba :)