Redstone od zera! cz.4 – Odnawianie sygnału

Witam was w kolejnej części poradnika o podstawach redstone. W tej odsłonie chcę wam przedstawić sposoby odnawiania sygnału, bo choć wydawałoby się to proste, to można to (z korzyścią dla siebie) jeszcze trochę skomplikować.

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=o7UF4FPrhn8&feature=youtu.be’]

O co się rozchodzi?

Najczęściej używanym sposobem transmisji danych jest metoda cyfrowa, gdyż łatwo ją dopasować do swoich potrzeb i otoczenia, oraz jest łatwa w budowie. Jednak redstonowa energia potrafi w czerwonych kablach podróżować maksymalnie na 15 kratek. Co więc zrobić, gdy tą energię chcemy przesłać na dalszą odległość? Tutaj wchodzi właśnie teoria odnawiania sygnału, a właściwie sposoby na przekazanie jej dalej. Będziemy do tego wykorzystywać przekaźniki. Większość osób poprawnie skojarzy słowo przekaźnik z blokiem dostępnym w grze, jednak przekaźnikiem będziemy nazywać każdy mechanizm zdolny do odnowienia mocy energii.

Standardowe sposoby odnawiania mocy

Przekaźnik

Najprostszym i najczęściej używanym sposobem na odnowienie mocy sygnału są dostępne w grze przekaźniki (repeatery). Ze względu na swoje znikome wymiary (w niczym nie zmieniają wymiarów linii z czerwonego proszku) oraz prostotę działania znajdują zastosowanie w wielu prostych mechanizmach. Mądre ich użycie pozwoli na osiągnięcie opóźnienia 1 ticka na każde 18 bloków na jakie transportujemy energię.

zj1

Najbardziej efektywne zastosowanie przekaźnika

Pochodnie

Drugim pospolitym sposobem odnawiania mocy energii jest zastosowanie linii z pochodni. Z jednej strony zaoszczędzi nam ona czerwonego proszku, jednak opóźnienie wzrasta do jednego ticka na każde 17 bloków.

2013-08-13_12.35.09

System pochodniowy jest już przestarzały, jednak czasami znajduje się dla niego zastosowanie

Natychmiastowe przekaźniki

Co to?

Natychmiastowe przekaźniki, to urządzenia zdolne do odnowienia mocy sygnału redstonowego bez opóźnień na dowolną odległość w granicach załadowanego przez grę świata. Charakteryzują się dużymi wymiarami, oraz mniejszą efektywną częstotliwością maksymalną z jaka mogą przesyłać informacje. Działają jak całość, przez co mogą powodować spadek wydajności gry.

Natychmiastowy przekaźnik update-owy

zj3

Ten rodzaj natychmiastowego przekaźnika jest najmniejszy, jednak zasadę działania opiera na updacie bloku, przez co niektórzy go nie używają. Na zdjęciu wejście jest z prawej strony, a wyjście z lewej.

Natychmiastowy przekaźnik odcięciowy

zj5

Natychmiastowy przekaźnik odcięciowy swoją zasadę działania opiera na odpowiednim odcinaniu i zasilaniu wyjścia w zależności od stanu wejścia. Za swoją zrozumiałą zasadę działania część konstruktorów jest bardziej oddana temu rozwiązaniu.

Natychmiastowy przekaźnik impulsu

zj6

Ten rodzaj przekaźnika nie przesyła informacji w sposób bezpośredni, a za pomocą jednotickowego impulsu. Reaguje on na sygnał gasnący (opadający). Charakteryzuje się prostotą budowy i najwyższą efektywną częstotliwością przesyłu informacji wynoszącą 3,33 Hz.

Podwójne przekaźniki

Co to?

Ponieważ wszystkie dotąd wymienione przekaźniki mają jasno określone wejścia i wyjścia możemy przesyłać informacje tylko w jednym kierunku. W sytuacji gdy chcemy jednym kablem raz przesyłać informacje w jednym kierunku, a raz w drugim musimy użyć przekaźników podwójnych (dwustronnych, dwukierunkowych). Mogą one odnawiać sygnał zarówno w jednym jak i w drugim kierunku. (wejścia i wyjścia mogą zamieniać się rolami)

Podwójny przekaźnik repeaterowy

zj9

Rozwiązanie stosowane ze względu na małe opóźnienie.. Polega ono na blokowaniu repeaterów o zwrocie odwrotnym do aktywnych.

Podwójny przekaźnik komparatorowy

zj7

Rozwiązanie stosowane ze względu na małe wymiary poprzeczne. Opóźnienie wzrasta do 2 ticków. Zasadę działania opiera na blokowaniu komparatorów o zwrocie przeciwnym do aktywnych.

Natychmiastowy podwójny przekaźnik

zj8

Rzut od góry w całości

zj21

Rzut od góry bez górnej warstwy

Natychmiastowy podwójny przekaźnik jest stosowany tam, gdzie ważny jest brak opóźnienia. Rzadko używany ze względu na duże rozmiary.

Diody

Jeżeli nie chcemy, aby sygnał powracał, musimy zastosować diodę. Posłużyć za nią może każdy z przekaźników (tych jednokierunkowych) oraz odwrócona półpłytka.

zj12

zj13

Zasada działania półpłytki

To by było na tyle w tej części poradnika ,,Redstone od zera!,,. W kolejnej części zajmę się generatorami impulsu. Zapraszam do komentowania, odwiedzenia mojego kanału oraz do korespondencji na blogu.

 

Klarz

Hej! Jako Redmasterize/Klarz istnieję w ,,internetach,, od jakichś dwóch lat. Przez ten czas nauczyłem się wiele o tym, jak podchodzić do innych internautów w sposób elegancki, niezależnie od sytuacji. Redstonem zainteresowałem się prawie od razu. Od tamtej pory doskonalę się w sztuce czerwonego proszku. Mam nadzieję, że wam się podoba :)