Witam was w kolejnej części poradnika o podstawach redstone. W tej odsłonie chcę wam przedstawić sposoby odnawiania sygnału, bo choć wydawałoby się to proste, to można to (z korzyścią dla siebie) jeszcze trochę skomplikować.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=o7UF4FPrhn8&feature=youtu.be’]
O co się rozchodzi?
Najczęściej używanym sposobem transmisji danych jest metoda cyfrowa, gdyż łatwo ją dopasować do swoich potrzeb i otoczenia, oraz jest łatwa w budowie. Jednak redstonowa energia potrafi w czerwonych kablach podróżować maksymalnie na 15 kratek. Co więc zrobić, gdy tą energię chcemy przesłać na dalszą odległość? Tutaj wchodzi właśnie teoria odnawiania sygnału, a właściwie sposoby na przekazanie jej dalej. Będziemy do tego wykorzystywać przekaźniki. Większość osób poprawnie skojarzy słowo przekaźnik z blokiem dostępnym w grze, jednak przekaźnikiem będziemy nazywać każdy mechanizm zdolny do odnowienia mocy energii.
Standardowe sposoby odnawiania mocy
Przekaźnik
Najprostszym i najczęściej używanym sposobem na odnowienie mocy sygnału są dostępne w grze przekaźniki (repeatery). Ze względu na swoje znikome wymiary (w niczym nie zmieniają wymiarów linii z czerwonego proszku) oraz prostotę działania znajdują zastosowanie w wielu prostych mechanizmach. Mądre ich użycie pozwoli na osiągnięcie opóźnienia 1 ticka na każde 18 bloków na jakie transportujemy energię.
Najbardziej efektywne zastosowanie przekaźnika
Pochodnie
Drugim pospolitym sposobem odnawiania mocy energii jest zastosowanie linii z pochodni. Z jednej strony zaoszczędzi nam ona czerwonego proszku, jednak opóźnienie wzrasta do jednego ticka na każde 17 bloków.
System pochodniowy jest już przestarzały, jednak czasami znajduje się dla niego zastosowanie
Natychmiastowe przekaźniki
Co to?
Natychmiastowe przekaźniki, to urządzenia zdolne do odnowienia mocy sygnału redstonowego bez opóźnień na dowolną odległość w granicach załadowanego przez grę świata. Charakteryzują się dużymi wymiarami, oraz mniejszą efektywną częstotliwością maksymalną z jaka mogą przesyłać informacje. Działają jak całość, przez co mogą powodować spadek wydajności gry.
Natychmiastowy przekaźnik update-owy
Ten rodzaj natychmiastowego przekaźnika jest najmniejszy, jednak zasadę działania opiera na updacie bloku, przez co niektórzy go nie używają. Na zdjęciu wejście jest z prawej strony, a wyjście z lewej.
Natychmiastowy przekaźnik odcięciowy
Natychmiastowy przekaźnik odcięciowy swoją zasadę działania opiera na odpowiednim odcinaniu i zasilaniu wyjścia w zależności od stanu wejścia. Za swoją zrozumiałą zasadę działania część konstruktorów jest bardziej oddana temu rozwiązaniu.
Natychmiastowy przekaźnik impulsu
Ten rodzaj przekaźnika nie przesyła informacji w sposób bezpośredni, a za pomocą jednotickowego impulsu. Reaguje on na sygnał gasnący (opadający). Charakteryzuje się prostotą budowy i najwyższą efektywną częstotliwością przesyłu informacji wynoszącą 3,33 Hz.
Podwójne przekaźniki
Co to?
Ponieważ wszystkie dotąd wymienione przekaźniki mają jasno określone wejścia i wyjścia możemy przesyłać informacje tylko w jednym kierunku. W sytuacji gdy chcemy jednym kablem raz przesyłać informacje w jednym kierunku, a raz w drugim musimy użyć przekaźników podwójnych (dwustronnych, dwukierunkowych). Mogą one odnawiać sygnał zarówno w jednym jak i w drugim kierunku. (wejścia i wyjścia mogą zamieniać się rolami)
Podwójny przekaźnik repeaterowy
Rozwiązanie stosowane ze względu na małe opóźnienie.. Polega ono na blokowaniu repeaterów o zwrocie odwrotnym do aktywnych.
Podwójny przekaźnik komparatorowy
Rozwiązanie stosowane ze względu na małe wymiary poprzeczne. Opóźnienie wzrasta do 2 ticków. Zasadę działania opiera na blokowaniu komparatorów o zwrocie przeciwnym do aktywnych.
Natychmiastowy podwójny przekaźnik
Rzut od góry w całości
Rzut od góry bez górnej warstwy
Natychmiastowy podwójny przekaźnik jest stosowany tam, gdzie ważny jest brak opóźnienia. Rzadko używany ze względu na duże rozmiary.
Diody
Jeżeli nie chcemy, aby sygnał powracał, musimy zastosować diodę. Posłużyć za nią może każdy z przekaźników (tych jednokierunkowych) oraz odwrócona półpłytka.
Zasada działania półpłytki
To by było na tyle w tej części poradnika ,,Redstone od zera!,,. W kolejnej części zajmę się generatorami impulsu. Zapraszam do komentowania, odwiedzenia mojego kanału oraz do korespondencji na blogu.