Zapewne często buszując po internecie napotykaliście przepiękne, zbudowane w Minecraft-cie zamki, kościoły, bądź zapierające dech w piersiach ogromne miasta. Prawdopodobnie równie często natrafialiście na imponujące swoimi możliwościami redston-owe mechanizmy. W obu przypadkach mogliście sobie zadawać pytanie: ,,Jak oni to skonstruowali?,,. Jeżeli chodzi o przepiękne budowle, to trzeba mieć artystyczny talent, a z tym można się chyba niestety tylko urodzić. Inaczej jest z układami redstonowymi. Logiki ich działania można się po prostu nauczyć. Serię poradników o redstone jakią będę tutaj prowadzić dedykuję osobom które nigdy nie mogły zrozumieć jak działają te wszystkie kabelki i pochodnie, oraz tym, którzy, w myśl zasady ,,nigdy nie jest za późno na naukę,, chcą się podszkolić i być może poznać te właściwości czerwonego proszku, jakich jeszcze nie poznali.
Pierwsza część poradnika kierowana jest do osób, którym mechanika czerwonego proszku jest całkowicie obca, bądź ich styczność z redstonem była ograniczona. Omówię w niej najbardziej podstawowe prawa i definicje na jakich działa czerwony proszek. . Jeżeli jesteś spragniony wiedzy i pałasz chęcią budowania skomplikowanych mechanizmów mogących robić wiele rzeczy naraz, to te poradniki są właśnie dla Ciebie.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=VPmEErxeFac’]
Jeżeli jednak kogoś bardziej satysfakcjonuje tekst pisany, to zapraszam poniżej.
Na początku przydałoby się podzielić bloki jakimi dysponujemy, a możemy je podzielić na trzy grupy pod kątem prostej maksymy ,,nadaj, prześlij, odbierz,,:
1. Komponenty energetyczne (emisyjne) – te bloki, do których zaliczamy m.in. dźwignię , czerwoną pochodnię
, guzik
, sensor dnia
, płytki naciskowe
, oraz blok redstone
, służą do nadawania energii. Za ich pomocą możemy zasilać inne bloki.
2. Komponenty transmisyjne (przesyłowe) – póki co zaliczamy do tej grupy czerwony proszek , repeater
oraz comparator
. Używając ich mamy możliwość przesyłania energii na dalsze odległości.
3. Komponenty odbiorcze – są to odbiorniki sygnału redstone, które po zasileniu wykonują określoną czynność. Do tej grupy zaliczamy m.in tłok , dispenser
, lampę
, drzwi
, czy też dropper
.
Większość bloków w grze Minecraft można zasilać. Nie możemy zasilać bloków niepełnych (schody, pół płytki
) oraz bloków przezroczystych (liście
, szkło
). Istnieją dwa sposoby zasilania bloku: słaby, oraz mocny. Blok słabo zasilony to taki, do którego bezpośrednio została przystawiona energia płynąca przez kabel z czerwonego proszku. Taki blok może zasilić mechanizmy z którymi styka się bokami, ale nie przekaże energii do kolejnego czerwonego proszku. Blok zasilony mocno, to taki do którego energia została ,,wepchnięta,,. Można to uzyskać ustawiając pochodnię pod blokiem, repeater zwrócony swoim wyjściem bezpośrednio w blok, guzik, czy też płytkę naciskową na bloku. Blok zasilony mocno może przekazać energię na kabel redstonowy który się z nim styka.
Zupełnie inną kwestią jest moc zasilenia bloku. Determinuje ona odległość jaką sygnał będzie w stanie przepłynąć w redstonowym kablu. Maksymalna moc z jaka możemy zasilić blok wynosi 15. Sygnał o mocy 15 będzie mógł przebyć w redstonowym kablu 15 kratek. Im moc sygnału jest mniejsza tym krótsza jest odległość jaką ten sygnał przebędzie w kablu. Większość urządzeń emisyjnych nadaje sygnał o mocy 15. Wyjątkiem są: złote i żelazne płytki naciskowe, skrzynia-pułapka i czujnik światła.
Zasilenie jakiegoś bloku może trwać krócej, bądź dłużej. Najkrótszym okresem w jakim blok może być zasilony to 1/10 sekundy. Gdy sygnał będzie regularnie znikał i się pojawiał, to mówimy o zegarze, lub pulsatorze (te omówię w następnych częściach poradnika).
To by było na tyle w pierwszej części poradnika. W kolejnej części omówię sposób prowadzenia czerwonego proszku oraz podstawowe komponenty w sposób szczegółowy. W kolejnych częściach zajmę się też podstawami redstonowej logiki, przerzutnikami itp. Pozdrawiam i zapraszam do komentowania i śledzenia serii.
Chętnych zapraszam również na mój kanał jak i do korespondencji.