Nadchodzący Minecraft Beta 1.8

Czyli informacje na temat nadchodzącego Minecraft Beta 1.8(Adventure Update).

 

Minęło półtora miesiąca od premiery Minecraft Beta 1.7, który dodał jedynie pistony i nożyce. Dla nas to za mało, ale już pod koniec tego miesiąca możemy się spodziewać największej aktualizacji Minecraft. Przez ten czas dowiedzieliśmy się sporo rzeczy i warto sobie je przypomnieć.

Zacznijmy od tych, które zostały potwierdzone oraz zapowiedziane przez grupę Mojang.

Nadchodzący Adventure Update przyniesie nam na pewno nowego moba, który nazywać ma się Enderman. Notch zamierzał zmienić nazwę tego stwora na Farlander, ale wygląda na to, że nazwa Enderman pozostanie. Ta przerażająca kreatura ma wysokość trzech kratek, długie ręce oraz nogi,  potrafi przenosić bloki i pojawia się zapewne tylko w nocy. Jako jedyny mob atakuje, kiedy spojrzymy mu się centralnie na twarz. Jeśli tak zrobimy to jedynym celem tego postrachu będziemy my, żeby mu uciec musimy się nieźle postarać, ponieważ jeśli odwrócimy od niego wzrok to natychmiastowo się do nas przeteleportuje i zakończy nasz żywot.

Mogliśmy słyszeć również o mobku pod nazwą Silverfish. Wielu sądziło, że ma być to ryba, ale silverfish to po polsku Rybnik cukrowy i jest to owad. W rzeczywistym świecie jest on długości ok. 8-20 mm, ale w Minecraft wszystko jest większe. Nie ma informacji o tym, że ten mob pojawi się w grze, ale w plikach wersji 1.7 wciąż można znaleźć teksturę tego moba. Bardzo prawdopodobne, że zobaczymy go w grze, ale nie wiemy o nim zbyt wiele.

Za to pozostałe moby nie zmienią się zbytnio. Wiadomo, że wszystkie mają posiadać teraz animację ataku oraz będą posiadać więcej własnych dźwięków poruszania się oraz wykonywania innych czynności. Twórca dźwięków C418 zadbał o naprawdę bardzo dużo odgłosów potworów oraz otoczenia. Wiele z nich zostało również poprawione, jak dźwięk deszczu czy dźwięk pływania.

Bardzo dużym elementem jaki ma zostać dodany do Minecraft są wioski. Z informacji jakie posiadamy wiemy, że będą żyły tam NPC, nie wiadomo czy będą one wrogie. Takie kolonie mają generować się w świecie i posiadać granicę, więc  nasz bohater będzie mógł odbierać tereny takiej osady. Notch wciąż nie wie jak subtelnie zaznaczyć granicę takich wiosek, próbował zmienić odcień trawy na ich terenie, ale jego plan nie wypalił, bo niektóre generują się na piasku. Aktualnie sprawę architektury wioski przekazał Jeb-owi, a sam zabrał się za nowy kod biomów. Dodatkowo mogliśmy zobaczyć jeden zrzut Jeb’a z fragmentu budynku jaki będzie występował w osadach, wiadomo też, że w wioskach będą występować pola uprawne.

Jeb pokazał nam również zrzut ekranu z podziemnych twierdz jakie będziemy mogli spotkać w świecie gry. Są to rozwinięte podziemne budowle, w których spotkamy zapewne mnóstwo wrogich mobów oraz dużo cennego łupu. Na jednym z zrzutów możemy zauważyć coś zwisającego z sufitu, ciężko zidentyfikować co to jest, ale najprawdopodobniej to łańcuch. Możliwe, że do gry zostanie dodana możliwość stworzenia kolczugi.

W nowej wersji, walka z potworami i innymi graczami zostanie bardziej rozwinięta. Notch zapowiedział, że dodał obrażenia krytyczne oraz możliwość blokowania ataków prawym przyciskiem myszy. Zapowiedziany sprint też na pewno urozmaici walkę. Wiemy, że kod strzelania z łuku został napisany na nowo. Będziemy mieli możliwość naciągania łuku w celu zwiększania obrażeń oraz zasięgu strzały. Notch wspomniał również, że dodał osiągnięcie za zabicie szkieleta strzałą z odległości 50 metrów. Nie wiemy dokładnie co się jeszcze zmieni się w walce, możliwe że poziom doświadczenia oraz głodu będzie miał znaczenie jak silne ciosy będziemy zadawać.

 

Jeśli chodzi o pasek doświadczenia, to nie wiemy dokładnie do czego jeszcze będzie służyć. Wiemy, że doświadczenie będziemy zbierać bardzo szybko, a śmierć równa się całkowitej utracie całego doświadczenia. Mamy je zbierać wykonując podstawowe czynności w świecie gry, tak jak i walcząc z potworami.

Licznik głodu ma prosty cel, tym razem pożywienie w grze nie będzie nas tylko leczyć. Będziemy musieli dbać o to by nasza postać nie padła z niedożywienia. Dodatkowo samo leczenie nie będzie już zależne od bezpośredniego jedzenia, a również od poziomu głodu. Po zjedzeniu każdego przedmiotu będziemy musieli odczekać 1,6 sekundy żeby dorwać się do następnego pożywienia, podobno Notch zrobił do tego bardzo fajną animację pożywiania się. Jeb zapowiedział również, że dodał pięć nowych jadalnych przedmiotów. Mogliśmy zobaczyć już jeden, czyli całego kurczaka, pozostałe jakie znamy to prawdopodobnie: udko kurczaka, wołowina oraz melon, co do piątego nie ma informacji.  Każdy z nich będzie można stackować, oraz te już istniejące w grze również będą miały taką możliwość.

Jeśli chodzi o pożywienie to wiemy również, że zostanie rozwinięte hodowanie ich. Dostaniemy możliwość hodowania dyń oraz melonów. Bardzo możliwe, że będziemy też uprawiać drzewa kakaowe. Jeb zapowiedział, że doda hodowanie zwierząt do gry. Kontaktował się z twórcą modyfikacji Baby Animals, która umożliwia hodowanie młodych zwierząt oraz tych dojrzałych. Na pewno możemy spodziewać się odrastającej wełny na owcach.

W wyglądzie Minecraft również zmieni się wiele rzeczy. Został zaimplementowany silnik oświetlenia zawierający różne kolory. Różnica będzie taka, że zwykłe pochodnie będą dawać żółtą barwę oświetlenia, a pochodnie redstone będą bardziej emitować czerwony kolor. Światło dzienne będzie zawierać neutralną białą barwę, ale w nocy będzie można zauważyć bardziej niebieską aurę. Aktualizowanie pory dnia w świecie gry ma się również odbywać inaczej, nie będzie wymagało aż tak dużej mocy sprzętowej. Stawianie bloków liści nie będzie wymagało umieszczania dodatkowo pnia drzewa, teraz postawiony blok liści nie będzie już znikać. Bardzo możliwe, że blok Mossy Cobblestone uzyska nową grafikę i będziemy mogli go pozyskać stawiając Cobblestone na trawie. Również szkło zmieni trochę swoją postać, zostanie dodany płaski blok szkła, który będzie mieć zachowanie płotków. Aktualnie istniejący blok szkła w grze nie zostanie usunięty, ponieważ płaskie bloki będzie można stawiać tylko pionowo. Ktoś pytał się też Jeb’a czy doda do gry kolorowe szkło, odpowiedź nie była przecząca, ale wiąże się ona z problemami przeźroczystości szkła.

Wcześniej o tym wspomniałem, Notch zaczął pisać od nowa kod biomów. Poinformował nas on, że będzie możliwe dodanie generowanie rzek do świata gry. Poza tym wiemy już, że spotkamy w świecie gry głębokie wąwozy występujące pod ziemią jak i na powierzchni. Generować mają się również wielkie grzyby, występują w dwóch rodzajach i też pewnie dostarczą nam kilka nowych dekoracyjnych bloków. Ktoś zaproponował Notch-owi by dodał on „infekcję” wokół portalu do Nether‚u i to też prawdopodobnie zostanie dodane do gry. Innym estetycznym elementem jest wbijanie się strzał w moby, na jednym ze zrzutów ekranu można zobaczyć wbite strzały w potwory.

 

Ktoś narzekał na brak bramek przy płotkach, Jeb odpowiedział, że stworzył takie, ale musi je zmienić ponieważ według Notch’a są za mało widoczne. Można było też znaleźć informacje o tym, że dostaniemy możliwość kładzenia płytki naciskowej na płotku, pewnie ma to udawać stolik. Innym estetycznym elementem ma być kolorystyka wody w różnych biomach. Nie jest to potwierdzona informacja, ale w plikach wersji 1.7 można znaleźć plik graficzny przedstawiający paletę kolorów wody. Aktualnie tekstury Minecraft domyślnie mają rozdzielczość x16. Jeb wspomniał, że zamierza dodać do gry możliwość wgrywania paczek o wyższej rozdzielczości. Mamy taką możliwość aktualnie, ale za pomocą modyfikacji i często są z tym problemy.

Do ustawień gry została dodana opcja zmiany poziomu gammy, umożliwi nam to zwiększenie widoczności w ciemnych jaskiniach(jak i zmniejszanie). Notch wspomniał też o możliwości zmiany poziomu FOV(Field of View). Wiadomo też, że możemy spodziewać się nowego launchera gry, ma on posiadać więcej opcji, może zmianę wersji gry. Z drugiej strony ma zostać dodany tryb Creative, możliwe że będziemy wybierać go z poziomu launchera. Tryb Creative ma nam oferować odmienną rozgrywkę pozbawioną większości elementów Adventure Update. Dodatkowo ma umożliwiać limitowanie latanie.

Zostać ma dodana lista serwerów w trybie sieciowym, a podczas gry mamy mieć możliwość podglądu graczy, którzy aktualnie są na serwerze. Dodatkowo moderatorzy serwera będą mieli możliwość wejścia do trybu Creative w SMP. Ma zostać też dodana opcja umożliwiająca zmianę limitu wysokości nieba.

Ta aktualizacja jest naprawdę spora i zaktualizowanie wszystkich modyfikacji zajmie sporo czasu. Zadbano jednak tym razem o API modów i będzie można je pisać bezpośrednio do gry za pomocą aplikacji jakie użyczy nam Mojang za darmo.

Notch w jednym z wywiadów wspomniał, że chciałby dodać do gry możliwość ukończenia jej. W trakcie mamy spotykać wiele małych zadań, które uzupełniały by przygodę. Cel ukończenia miałby polegać na odnalezieniu i uzbieraniu kilku artefaktów, a następnie pokonaniu głównego bossa. Nie wiadomo czy zobaczymy to w nadchodzącym Adventure Update.

Tak więc, czeka nas naprawdę sporo, a do premiery wciąż trochę czasu, pewnie dowiemy się jeszcze kilku ciekawych rzeczy.