„And now you are thinking with portals!”

cakePORTAL 2 wychodzi już kwietniu. Miliony fanów Valve (w tym Ja) zaczyna się pocić na myśl o ich wymarzonej grze. Co to jednak obchodzi Nas- biednych, kwadratowych ludków w kostiumie niejakiego Steve’a. Czy ma to związek z tym, iż Notch również ‚czci’ growego giganta jakim jest Valve? Zobaczmy!

Podstawą tego wpisu będzie wytłumaczenie Wam istoty portala- posiadamy specjalną ‚broń’ (wyrzutnię), która tworzy dwa, okrągłe (nie jak w minecrafcie) portale. Wchodząc w pierwszy wychodzimy drugim. Prosty sposób pozwolił zdobyć tej grze miliony fanów…

  • …fani zaś, posiadając grę możliwości, jaką jest minecraft zaczęli ‚wdrażać’ w niego portalowe idee. Zaczęli od wykorzystania pierwszego piękna kwadratowego świata-własnych skinów:

Fanom gry niczego nie trzeba tłumaczyć, Ci jednak mniej z nią obeznani (broń boże, jeżeli ktoś o grze nie słyszał) powinni wiedzieć, iż kostium jest ubraniem laboratoryjnym głównej bohaterki gry, zaś kwadratowa głowa to nic innego, jak ‚companion cube’, kostka występująca w grze, która ratuje nam życie (parokrotnie), by ostatecznie się dla Nas poświęcić. Brzmi abstrakcyjnie? Taki jest już Portal!

Jest to tylko jeden z wielu skinów inspirowanych tą grą, jednak, by nie tracić czasu przejdźmy ciut dalej.

 

 

  • Drugim szczeblem wolności tej gry są tekstury. Te były tworzone już za czasów classica, lecz mimo to nawet wtedy wyglądały wspaniale.

Aż dziw bierze człowieka, iż te pare pixeli pozwala odmienić grę w taki sposób.

Otrzymaliśmy pełen klimat czystych i sterylnych pomieszczeń znanych nam z samej gry. Z rzeczy, na które warto tutaj zwrócić uwagę, są na pewno czerwone ‚przyciski’. Zostały one wykonane w taki sposób, aby można było położyć na nich ‚kawałek’ skrzynki.

 

Po więcej screenów i link do pobrania zapraszam tutaj.

 

  • Szybko po tym odezwała się scena moderska, a dokładniej moder o nicku ‚copyboy’. Był to jeden z największych modów do custom serverów minecrafta classic. Tekstury choć były wzorowane na tych powyżej było lekko zmienione. Mod nie dodawał nam ‚cudownej’ fizyki portala, lecz pozwał ‚przechodzić’ przez portale, które były przedstawione jako pomarańczowa i niebieska wełna. Co najważniejsze- wszytsko działało na multi!

Warto tutaj zwrócić uwagę na to, iż prosty skrypt ‚wysyłający’ gracza z jednego ‚wełnianego’ portala do drugiego, działał bardzo płynnie.

Po więcej zapraszam tutaj.

 

W tym momencie kończymy Naszą wędrówkę z trybem kreatywnym i wkraczamy w bliższe Nam czasy, a dokładniej w aktualizację 1.2.

  • Najpierw jednak krótkie słówko wyjaśnienia- Notch jest wielkim fanem valve i ich gier, kiedyś obiecał, iż jeżeli minecraft wygra tytuł najlepszej gry indie roku, doda on do gry ciasto. Przedmiot ten, mimo wygranej minecrafta, nie pojawiał się w grze około miesiąc (o ile pamiętam). Pojawiły się wtedy wypowiedzi w stylu „Cake is a lie again”, które nawiązywały do omawianej tutaj gry. Wraz z update’em 1.2 pojawiły się bardzo upragnione ciasta niszcząc ‚mit’.

W czasie, w którym połowa z Was będzie doszukiwać się podobieństw, ja opiszę drugą ciekawą rzecz dodaną z tą aktualizacją: note blocki.

Ten nowy rodzaj klocka pozwalał Nam tworzyć własne melodie. Jedną z pierwszych, „profesjonalnie” wykonanych melodii była piosenka „Still Alive’ będąca przewodnim motywem muzycznym Portala.

Dla porównania oryginał.

 

  • Kolejny punkt Naszej wyprawy chronologicznie powinien pojawić się trochę wcześniej,  gdyż ta paczka textur wyszła jeszcze za czasów alphy (dokładniej alpha 1.2.2- wtedy zostało dodane wsparcie dla nowych tekstur), lecz jej obecna wersja każe mi ją opisać tutaj. Ten nowy, innowacyjny wygląd gry, został stworzony przez gracza o nicku carlotta4th. Trzeba mu przyznać nie tylko oryginalność, ale też talent.

 

Uwierzcie mi, iż pokazanie tylko dwóch screenów jest zbrodnią, przynajmniej w przypadku tak dokładnej paczki tekstur. To po prostu trzeba pobrać i wypróbować, w szczególności, iż twórca ‚wydał’ dwie wersje. W pierwszej natura jest… naturą, co pozwala nam normalnie i przyjemnie grać. W drugiej ciężko się połapać co jest czym, lecz wszystko, co stworzone pod kątem portala wygląda w tej wersji ‚wyśmienicie’.

 

 

Nowy wygląd ciasta, tworzący uśmiech na twarzy wygląd TNT, czy klimatyczne moby- czego chcieć więcej (o tym zaraz)?

Zapraszam do dokładnego zapoznania się z texturami, oraz porównania obu ich wersji. A oto i link.

 

  • Widać użytkownikowi o nicku iChun nie spodobało się dzieło coyboya, dlatego stworzył włąsnego moda, który dodaje do gry w pełni funkcjonalny PORTALGUN.

Jak widać na filmiku (będącego parodią zapowiedzi pierwszego portala), wyrzutnia zachowuje wszelkie właściwości tej prawdziwej. Całkiem nieźle też odwzorowuje moment pędu (cecha znana z oryginalnej gry- jak szybko wpadniemy do jednego portala, równie szybko wylecimy z drugiego), oraz ‚zawirowania’ grawitacji. Wyrzutnia może być także świetnym środkiem transportu (przykładowy gameplay pokazujący najciekawsze funkcje). Wrzucone w portal przedmioty, oraz moby również przez nie „przelatują”. W przeciwieństwie jednak do moda copyboya portala posiadają lekki lag.

link do moda

 

 

 

Więc doszliśmy do punktu kulminacyjnego tego wpisu, a jest nim…

 

 

Jest to połączenie paczki tekstur carlotta4th’y, moda iChuna, oraz zestaw map odwzorowujących laboratorium Aperture Science.

Ta ‚paczka’ (mod, tekstury i mapa) zapewnią Nam wiele godzin świetnej zabawy. A przecież to dopiero początek, gdyż posiadając ten zestaw sami możemy tworzyć mapy (jest to łatwiejsze od modowania portala).

 

 

 

 

Jak mówiłem na początku portal 2 się zbliża, może to dla Nas oznaczać kolejne mapy (a dla moderów-fanów portala kolejną robotę: dodania nowych cieczy z różnymi właściwościami).

LINK

Nie jest to wizja artystyczna w stylu predatora, jest to zwykły, prawdziwy mod, w którego możecie zagrać i Wy!

Tak samo, jak rośnie uniwersum portala, tak samo rozszerza się scena moderska MC. Dziś w Minecrafcie widzimy to, co kiedyś w świecie ‚normalnych’ gier było niemożliwe. Jaka czeka Nas przyszłość? To zależy od sceny: od Was.