Niezależnie czy chcemy założyć serwer standardowy, czy też przez bukkit, musimy wiedzieć jak skonfigurować plik server.properties znajdujący się w naszym folderze z serwerem. Pozwolę sobie krótko przedstawić, czego możemy się spodziewać w tym pliku i jak skonfigurować go na swoje potrzeby. A więc do dzieła!
Plik server.properties możemy otworzyć za pomocą zwykłego notatnika, jednak jeżeli w przyszłości będziemy chcieli prowadzić profesjonalny serwer, już teraz polecam pobrać Notepad++. Niezależnie którym notatnikiem otworzyliśmy plik, zobaczymy listę różnych ustawień (dwie pierwsze wersy możemy zignorować):
allow-nether (true/false) – włącza lub wyłącza Nether
level-name – Nazwa naszego świata
allow-flight (true/false) włącza lub wyłącza latania w trybie survival (np. za pomocą pluginu)
enable-query (true/false) włącza lub wyłącza tworzenie kolejek, w wypadku pełnego serwera
server-port – zmienia port serwera, na którym jest hostowany
enable-rcon – (true/false) włącza lub wyłącza obsługę serwera na innej maszynie niż tej, na której jest hostowany
level-seed – dodaje seed do serwera (Jeżeli wpiszemy tam dowolny ciąg znaków, inni gracze, wpisując ten sam ciąg, będą mogli zagrać na identycznie wygenerowanym świecie)
server-ip – IP serwera, na którym jest hostowany
white-list – (true/false) włącza lub wyłącza tworzenie możliwej do edycji listy, która zezwala tylko wybranym graczom na dostęp do serwera
spawn-animals – (true/false) włącza lub wyłącza spawnowanie pasywnych mobów
online-mode – (true/false) włącza lub wyłącza tryb online. W tym miejscu powstaje wiele kontrowersji, bo w przypadku opcji „false” na serwer mogą wejść gracze nieposiadający oryginalnej wersji Minecraft.
pvp – (true/false) włącza lub wyłącza tryb pvp
difficulty – dla 0 – peaceful dla 1, 2 lub 3 – survival easy, normal lub hard.
gamemode – 0 – dla survival, 1 – dla creative
max-players – maksymalna liczba graczy na serwerze
spawn-monsters – (true/false) włącza lub wyłącza spawnowanie agresywnych mobów
view-distance – (3-15) zakres widzenia gracza na serwerze
motd – Message of the day, wiadomość dnia. Treść wyświetlana pod nazwą serwera i nad adresem IP
Tutaj możecie pobrać plik z moimi preferowanymi ustawieniami jako przykład, jednak wszystko zależy od Was!
Jeżeli wiemy, czego chcemy, nie będziemy mieli problemów z konfiguracją serwera. W następnym artykule z serii poświęcimy chwile, jak postawić serwer, żeby pozostali gracze również mogli dołączyć. Jeżeli już nie możecie się doczekać, kiedy pierwszy gracz wejdzie na Wasz serwer, możecie już skonfigurować plik server.properties, zostawiając „server_ip” jak na razie bez żadnej wartości. Czekajcie cierpliwie na kolejny poradnik!