„Ustawianie” pereł kresu – poradnik

Dla większości graczy Minecrafta długodystansowa teleportacja kojarzy się raczej z modami, cheatowaniem i śmiercią z daleka od przyjaznego domku niż bezpiecznym przemieszczaniem się. Istnieje jednak mało znana metoda pozwalająca na dalekie teleportacje, możliwa na każdym serwerze survival i nie powodująca śmierci – nazywam ją ustawianiem pereł kresu.

Czym jest ustawianie pereł?

Metoda ta polega na doprowadzeniu do tego, aby perła kresu znalazła się na niezaładowanym chunku. W ten sposób zostanie ona ,,zamrożona” i wyjdzie z tego stanu dopiero, kiedy chunk znowu zostanie załadowany. Jest to oczywiście dużo użyteczniejsze w trybie multiplayer niż w singleplayer, ze względu na możliwość załadowania chunka przez innego gracza na życzenie posiadacza perły. Możliwe jest jednak również ładowanie chunków (w celu przetwarzania bytów wymagany jest kwadrat 5×5 załadowanych chunków) za pomocą specyficznie ułożonych mechanizmów, co daje możliwość wykorzystania tej metody szybkiej podróży również w rozgrywce jednoosobowej.

Czy to zostanie naprawione?

Trick działa na snapshocie 18w22c, a znany jest już od wielu lat. Nie zapowiada się, żeby został w najbliższej przyszłości naprawiony.

Poradnik

0. Wymagania

Aby perłę można było zamrozić, potrzebny jest dystans ładowania chunków (render distance po stronie serwera na multiplayer, nasz render distance na singleplayer) o maksymalnej wartości 9 (testowane, nie wyliczone – być może da się na wyższym, ale wymagałoby to dużej precyzji i/lub wykopania dużej dziury w ziemi w miejscu lądowania; im ta liczba jest wyższa, tym trudniej prawidłowo ustawić perłę) – w przypadku, gdy na serwerze na którym grasz render distance jest wyższy, trick ten po prostu się nie uda. Jeśli zaś chodzi o wymagania ,,w grze”, potrzebny jest stosunkowo duży obszar niskiego terenu, do czterech stacków dowolnego pełnego bloku, do trzech stacków drabinek, wiadro wody, a także oczywiście przynajmniej jedna perła kresu.

1. Wieża

W celu wydłużenia rzutu perłą poza obszar załadowanych chunków, trzeba znaleźć się dużo wyżej niż reszta terenu. Aby to osiągnąć należy zbudować wysoką (najlepiej do maksymalnej wysokości świata) wieżę z dowolnego surowca (w celu bezpiecznego powrotu na dół należy u jej podstawy pozostawić wodę). Dla wygody można dodać platformę na szczycie z dziurą wielkości jednego bloku z tej strony głównego słupa, z której wylaliśmy już wcześniej wodę.

2. Perły

Teraz przechodzimy do samych pereł. Należy najzwyczajniej w świecie ze szczytu wieży rzucić perłę tak, aby poleciała jak najdalej. Nie należy rzucać perły w kierunku, w którym będziemy iść wracając, ani tam, gdzie co jakiś czas zaglądamy. Ma ona zostać załadowana dopiero gdy uruchomimy mechanizm ładujący lub ktoś na nasze życzenie załaduje chunk, gdzie perła się znajduje.

3. Zejście z wieży i umożliwienie ponownego użycia

Aby bezpiecznie zejść z wieży, wystarczy skoczyć do wody na samym dole. Aby można było tej konstrukcji użyć ponownie w przyszłości, należy dodać na jednym z boków drabinki.

Mam nadzieje, że dzięki temu poradnikowi dowiedzieliście się czegoś ciekawego – znaliście już wcześniej ten trick? :)

Artykuł autorstwa Rohen Tahir