Ostateczne podsumowanie przed aktualizacją.


Wpisów o nadchodzącej aktualizacji, która zmieni numerek w grze na 1.3, jest naprawdę wiele. Sam napisałem bodajże 4 wpisy temu update’owi poświęcone.

Tym wpisem chciałbym podsumować i zakończyć ten temat, gdyż aktualizacja przyjdzie do nas jutro, bądź też w środę/czwartek. Najprawdopodobniej jutro otrzymamy łózko i parę innych rzeczy, zaś ‚resztę’ krótko po tym.

O nowym launcherze* i formacie save’ów już wcześniej pisałem. Wiemy też o lepszym oświetleniu, repeaterze, czy też o nowych pół klockach, dlatego postaram się przejść do innych, mniej znanych faktów:

  • Slime’y to małe (choć nie zawsze) i miłe stworzonka, zostały dodane do gry, wycofane z niej w becie, oraz przywrócone w 1.2_02. Stały się wtedy jednak bardzo rzadkie, potrafił się generować tylko na „specjalnych chunkach”. Ich stałym dropem były małe, zielone kulki, które do niczego nie służyły. Notch obiecywał, iż doda tym kulkom jakieś właściwości, jest teraz na to wyśmienita okazja, gdyż „Slime’y będą zauważalne”

After 30 minutes of hunting with debug output, I can confirm that Slime has been sighted (in beta 1.3, hehe)

Może to oznaczać zarówno możliwość zauważenia ich istnienia, bądź też dodanie im jakiegoś znaczenia w grze (rym wyszedł przypadkiem). Jest to prawdopodobnie odpowiedź Jeb_’a na prośbę gracza.

  • Dodanie do gry… głodu! Zgodnie z tym co napisał Nam Notch w grze ujrzymy wskaźnik najedzenia. Oczywiście będzie możliwość jego wyłączenia, ale jeżeli będziemy chcieli czerpać pełną przyjemność z gry powinniśmy grać z tą opcją.

For one, we decided we do want to add a food meter. You will be able to play without food if you want, but you won’t be as cool if you do.

Jest to prawdopodobnie odpowiedź na prośbę fana do Jeb_’a by dodać do gry aspekt survivalu, który znaika wraz z kolejnymi aktualizacjami.

@jeb_ Is the survival aspect of the game coming soon? Like hunger / thirst? Would love to see it! =]

Głód i pragnienie będą prawdopodobnie funkcjami które pojawią się w 1.3, ale jednak „później”, gdyż ma to być aktualizacja wydawana częściowo (Notch bardzo chce wydać łóżka już jutro)

  • Łóżka, teoretycznie omówiliśmy większość spraw, które się z nimi wiążą, jednak codzień zasypują Nas kolejne informacje. Pierwszą jest potwierdzenie przez Jeb_’a, że to łóżka są owym sekretnym przedmiotem, któy ma nam ułatwić grę. Drugim jest ich sposób działania…

Tutaj zapowiada się całkiem ciekawa sprawa, nie wiemy jak je zbudować, oraz jak to będzie z ich działaniem na multi. Pewien gracz zadał pytanie w tej sprawie do jednego z ludzi pracujących w Mojang, Carla Manneha, uzyskał taką odpowiedź:

I think we want to save some surprises for the Tuesday update ;)

Czyżby łóżka miały posiadać jakąś tajemnicza funkcję, której nie potrafimy się domyśleć?

  • W 1.3 mamy ujrzeć sporo nowości, które są niespodzianką. Mamy sporo szans, iż będzie to podwodny content, o którym wspominał Notch, kiedy przebywał w Meksyku. Mogą to też być opady atmosferyczne, gdyż ich kod jest najprawdopodobniej gotowy. Mam też niepotwierdzone informacje o nowym zastosowaniu dla węgla drzewnego, ale może to być kolejny domysł fanów.
  • Wiemy, że próćz drewnianego i kamiennego pół klocka otrzymamy taki przedmiot wykonany z sand stone’a:

@jeb_ Will there be a sandstone half block?

@Janooba Yes

Z tego samego źródła posiadam informację, iż nie ujrzymy pół Netherrack’u.

_____________

  • Teraz może przejdźmy do spraw mniej związanych z aktualizacją, choć równie ważnych dla Minecrafta. Zacznijmy może od nowego pracownika Mojang, jest nim Dan Frisk (  http://twitter.com/danfrisk  ), kolejnym człowiekiem zatrudnionym przej Notcha jest niejaki Aron Neiminen,to o nim sobie teraz pogadamy, gdyż…
  • Robi on port gry na iPhony i iPody! Gra ma wyjść oficjalnie jeszcze w tym roku, sadzę, że fani apple’a się ucieszą na te słowa. Z tego co mi jeszcze wiadomo, ta wersja gry nie będzie otrzymywać wszystkich aktualizacji, jak jej pecetowa wersja. Ma ona być przystosowana bardziej pod dotykowy ekran, co uczyni z niej oddzielną grę. Z jednej strony super, z drugiej pojawiają się u mnie obawy i wspomnienia wywołane przez serię Assassin’s Creed. Teoretycznie trylogia, ale na przenośne konsole i iPhony wyszło już ponad 5 części. Żeby zagłębić się w klimat i fabułę potrzebujemy PC, PS3, PSP, NDS i iPhone’a. Czy taki sam los spotka Minecrafta? Przekonamy się!
  • Mojang miał spotkanie, w którym przedyskutowali przyszłość gry. Ma ona stać się dużo ciekawsza. Na razie pierwszym ‚ficzerem’ który zainteresuje Nas w tej grze, ma być funkcja głodu.
  • Kolejne informacje w sprawie dopłacania do bety, które posiadamy od Carla Manneha:

You will get all updates for free up until the full version

Oznacza to dosłownie tyle, iż dostaniemy wszelkie aktualizacje za darmo do wyjścia pełnej wersji.

Można to odebrać na wiele sposobów, w tym na taki, iż po wyjściu pełnej wersji dopłacimy 5 euro, by ją uzyskać. Osobiście sam nie wiem co o tym myśleć i uważam, że nawet Mojang się o tą sprawę kłóci.

Notch proponował nam darmowe aktualizacje zawsze i za darmo, do czasu zatrudnienia zespołu.

Większość pracowników wyraża się w sposób, który rozumiem jako „dopłać 5 euro do bety, a uzyskasz pełną wersję”. Tylko Jeb_ ma tutaj zupełnie inne wyobrażenie i ciągle wspomina o dopłacaniu do ‚dodatków’. Kojarzy mi się to z nieciekawą i kasożerną polityką DLC.

Pamiętajmy, iż pierwotnie Minecraft nie miał mieć ‚dodatków’, czo najwyżej inne tryby gry. Czyżby ten, który obecnie dodaje najwięcej nowych funkcji do gry, miał się stać tym, którego znienawidzimy?

__________

Oczywiście, jeszcze dziś, czy jutro ujrzymy za pewne sporo nowości dotyczących tej aktualizacji, ale ja sam o niej napiszę już po jej wyjściu. Liczę też na to, że pisząc kolejny artykuł będę w lepszym humorze i będzie on czytelniejszy, gdyż praca nad tym byłą dla mnie nieopisana. Teoretycznie jest jeszcze sporo informacji, takich jak na przykład film o Mojang (tutaj dziękuję Kodekowi, za to, iż mnie wyręczył), czy filmik ze statuetką za najlepszą grę indie roku. Uznałem, że wywalę tę informacje, gdyż były nudne i tylko „usypiały” tekst. Jeżeli jednak chcecie linki/obrazki do innych wiadomości to piszcie w komentarzach.

EDIT*:

Właśnie wyszła skończona wersja nowego launchera, o której napisał Notch na blogu! Do pobrania tutaj.