Kolejne informacje dotyczące wilków!

Wilki – to w okół nich ma kręcić się aktualizacja 1.4, czy nowy mob sprosta naszym oczekiwaniom? A może zbyt ułatwi rozgrywkę, powodując wszechobecny zamęt i zniszczenie? Zapraszam do reszty artykułu!

Początkowo idea psów powstała przy rozmowie Notcha z innym developerem gier (i przy okazji wielkim fanem jego gry) – Peter’em Molyneux’em (twórcą bardzo znanych gier, jak Fable, Black&White, Dungeon Keeper). Miał to być mob towarzyszący i pomagający graczowi. Prócz tego, mała występowalność (jak slime’y czy spider jockeye, bądź rzadsze) pozwoliła by dać temu mobowi trochę ‚unikalności’. Trochę później idea psa przerodziła się w udomowione wilki. Udomowione byłyby naszymi przyjaciółmi, dzikie wrogami, wyjącymi w nocy do księżyca. Notch obiecał stworzyć takowego moba i wyjątkowo (po części) podjął się tego zadania.

Nie musieliśmy długo czekać, gdy Jeb_ napisał na twitterze, że chce zrobić wilka nie podobnego do niedźwiedzia. Otrzymaliśmy też pierwszego screena (powyżej) pokazującego niedokończony model tego ‚kwadratowego sierściucha’. Jak twierdził Jeb_  należało powiększyć głowę modelowi moba i wydłużyć mu nos. Tym razem jeszcze szybciej otrzymaliśmy kolejne informacje, a dokładniej screen pokazujący pierwszą komendę przeznaczoną psu (choć w tym wypadku jest ona wykonywana przez wilka, warto też przyjrzeć się nowemu modelowi, tym razem dużo bardziej przyjaznemu naszym oczom).

 

Podsumowując późniejsze gdybania można wywnioskować, iż z początku pies i wilk miały posiadać ten sam model. Już wtedy mogliśmy wywnioskować, iż wilki/psy miały posiadać więcej funkcji, aniżeli dotychczasowo istniejące moby, dostaliśmy też informację o tym, iż będą się one spawnować tylko w dwóch biomach: lesie i tajdze.

 

W piątek Jeb_ opublikował pierwszy filmik przedstawiający psy i wilki ‚w akcji’.

Pierwsze, co widzimy, to jeszcze nowszy model, już w tym momencie domyślamy się, że jest to wygląd psa. Małe zwierzątko, wysokości kurczaka, zbudowane jest „klockowo” (co pozwala na dokładniejsze ruchy modelu, o tym zaraz). Dziwna, czerwona obwódka wokół szyi, ma być prawdopodobnie obrożą, choć sprawia bardziej wygląd ‚napuszonego’ pudla.

Po chwili psy taplające się w wodzie wychodzą, by… ochlapać się! Nowa animacja wygląda naprawdę fajnie!

 

Dalej pies siada, może to być spowodowane ”wyciągnięciem” i schowaniem kawałka mięsa. Później pies ‚obraca’ głowę na bok, jakby się czemuś dokładnie przyglądał, widać też, że lekko obraca głową w lewo i w prawo idąc wzrokiem za mięsem lub graczem. Gdy postać odchodzi psy wstają i zaczynają za nią podążać, choć jest to dla nas prawie niezauważalne (tylko lekko słychać ich kroki). Po zaatakowaniu jakiegoś moba w ciągu dwóch sekund całe stado rzuca się na niego, dosłownie, wylatując zza nas. Widzimy też karmienie psa – należy mu, w bliżej nam nieznany sposób, podać kawałek surowego mięsa (nie wiemy co jeszcze mogą jeść, prawdopodobnie kości i upieczone mięso).

 

Po paru sekundach widzimy wilki, ich model lekko się zmienił, aczkolwiek na lepsze. Nie posiadają przygrubej szyi, aczkolwiek także są zbudowane „klockowo” (większy zakres ruchów – tutaj pojawia się pytania, czy wilki też będą mogły siadać, co widać na drugim podanym nam screenie). Na filmiku możemy zobaczyć, iż wilki nie są agresywne dla nas (choć może to być spowodowane graniem na peacefull, bądź tym, że filmik dzieje się w porze dziennej), oraz tym, iż nie są to moby unikalne (widać około trzy moby tego typu blisko siebie). Dając wilku około dwie kości pojawiają się wokół niego serduszka, oraz zmienia on swój model na psa, podążając za nami.

 

Wyciągając informację z wypowiedzi Jeb_’a możemy wywnioskować parę faktów:

  • wilki będą zazwyczaj neutralne (czyt. zaatakują tylko w obronie własnej, możliwe, iż stada, jak w wypadku zombie pigmanów)
  • ilość kości użytych do udomowienia będzie losowa
  • obecnie limit wilków na gracza jest nieskończony, choć Mojang ciągle nad tym dyskutuje
  • będą atakować innego moba tylko gdy zostanie on przez nas zaatakowany „melee” (ręką, mieczem itp), bądź gdy jakiś mob zaatakuje nas. Możliwe, iż w przyszłości będą też atakować moby zaatakowane z łuku
  • udomowione wilki będą pierwszym mobem, który się nie ‚zdespawnuje’ (nie zniknie, gdy gracz się wyloguje, gdzieś pójdzie itp)
  • tak naprawdę wilki są prawie skończone, Jeb_’owi pozostaje tylko rozwiązać sprawę multiplayera, na przykład co się stanie ze stadem, gdy gracz się wyloguje

 

Trochę nie na temat, jednak związane z nadchodzącą aktualizacją:

  • Achievmenty – w czasie, gdy Jeb_ pracuje nad wilkami, Notch zajmuje się statystykami i osiągnięciami. Teraz mamy już pewność, iż ujrzymy je w aktualizacji 1.4 wraz z nowym mobem. Jak twierdzi twórca gry, zna wiele osób nie znoszących osiągnięć, dlatego stara się je zrealizować w taki sposób, by zmienić stereotyp. Zamiast ścinania 10.000 drzew będziemy próbować „przejechać się na świni po klifie”. Statystyki natomiast, będą służyć liczeniu ile wyżej wymienionych drzew zostało przez nas ściętych.
  • Patrząc na tę wiadomość, możemy się wkrótce spodziewać ‚oficjalnie’ wydanego controller blocka, choć trochę łatwiejszego.

 

 

Źródła:

http://notch.tumblr.com/post/3940195633/the-state-of-minecraft

 

 

 

 

 

Wilki – pomysł iście genialny, choć trochę mi nie podchodzą minecraftowe wilki. Od zawsze czekałem na tego moba oficjalnie, a dostaję mały model, wielkości małego pieska, przyjazny, no bo po co ma być agresywny, no i do udomowienia przez dwie kości (niby ma to być losowe, ale znając życie będzie się to trzymać w granicach 1-3 kości). Po udomowieniu wilk zmienia się w psa (nie wiem od kiedy psy są udomowionymi wilkami, ale, skoro tak twierdzi Jeb_…) – brzydkiego, z obrzydliwą szyją (obroża, o ile to obroża, bierze się znikąd i zmienia wygląd tego moba w pudlowaty). Animacje są dobre, ale trochę zabugowane, części modelu psa wchodzą na siebie tworząc nie miły dla oka wygląd. Po filmiku można też dostrzec, że atakując jakiegoś moba dosłownie z nieba wylatuje stado wściekłych, latających psów (jak assassyni) pragnących tylko zabić jednego durnego mobka. Psy są łatwe do udomowienia, zbyt silne, no i każdy może ich mieć nawet 1000. Z jednej strony nie ma ograniczeń – fajnie. Z drugiej po wyżej wymienionym filmiku mogę się sprzeczać, czy wilki rzeczywiście będą rzadko spotykane. Tego mi brakuje, 10 watah po 30 przyjacielskich wilczków szczurzych rozmiarów.

Jako ciekawostka mogę dodać, iż ruchy „głową” u psów to żadna nowość, w jednym z pierwszych testów MC Notch pozwolił owcom „jeść” trawę.

Owca zmieniała trawę w dirta, przy okazji odrastała jej wełna, problemem była jednak częstość tej animacji, przez co zostało usunięta. Wiedząc, iż psy będą działać na zasadzie „stałego” moba (nie znikną), oraz, że Notch chce dodać do gry hodowanie owiec (wtedy owce również będą „stałe”), mogę być pewien, że ta animacja wróci do gry.

 

Ciekawi mnie jeszcze jedna rzecz, dotycząca psów – czy będą się one przenosić razem z nami do Netheru? Na multi rozumiem, że nie, gdyż do dziś portal nie działa tam poprawnie, jednak, czy opcja ta zostanie zaimplementowana do trybu singleplayer?

Swoją drogą, ciekawe czemu Jeb_ gra w betę 1.3, może nie akceptuje poprawek od Notcha?

 

Co do achievmentów – z początku byłem do tego negatywnie nastawiony, jednak, jeżeli będą ciekawe, zajmujące i nie dyskryminujące (do zdobycia przez wszystkich) chyba zmienię o nich zdanie. Podany przez Notcha przykład każe mi się zastanowić też, czy nie będziemy mogli (wreszcie) sterować ujeżdżaną świnią. Statystyki jednak będą tutaj okropną rzeczą. W minecrafcie piękne było to, że umiejąc coś zbudować szybko zdobywaliśmy materiały, ale by być super musieliśmy umieć coś więcej. Jeżeli teraz wszystko oprze się na statystykach, to zostanę zwyzywany przez społeczeństwo, bo nie gram po 23 godziny na dobę. Jeżeli do tego dodamy dyskryminację przez „czapeczki” (bonusy) dla np pierwszego tysiąca graczy, to będę wkurzony, może nie dlatego, że nie posiadam beznadziejnego itemku, ale, gdyż NIE mogę go posiąść, mimo tego, że uczciwie zapłaciłem za grę jak inni.