A zmian jest całkiem sporo. Twórcy zaskakują nowymi mobami, przedmiotami i znacznie urozmaicają monotonny do tej pory nether! Biomy również pokazują swoją rozmaitość. W najnowszej wersji Bety można zachwycać się taką nowością jak bagna. I wreszcie w świecie Craftu nie będzie nam towarzyszył jedynie kilof. W opustoszałych dotąd wioskach dodanych w wersji 1.8 pojawią się długo wyczekiwani NPC. Poniżej szczegółowy opis zmian wraz ze screen’ami z gry.
Przykład nowości w świecie Nether:
– Mosty i fortece. Losowo generowane mapy w Nether nie będą teraz powtarzającymi się krajobrazami „piekła”. Ten niezbyt przyjazny świat będzie teraz znacznie bardziej mistyczny.

– Możliwość sadzenia roślin! I to nie tylko w Nether, wystarczy tylko zabrać Soul Sand, żeby móc sadzić je w standardowym świecie. Nazywają się „Nether Wart”, czyli w dosłownym tłumaczeniu „Kurzajka Netheru”. Nie wiadomo na razie czy przyda się do czegoś innego prócz ozdoby.

– Nowe Mob’y:
- Blaze – jest to mob, który swoim zachowaniem przypomina nieco Ghasta. Lewituje nad ziemią i wystrzeliwuje w kierunku gracza ogniste kule.

- Magma Cube, czyli kolejny agresywny mob z piekła rodem. Kształtem przypomina slime’a, jednak wyglądem ma przypominać kostkę lawy.

– Nowe elementy z Netherrack, wśród nich między innymi płotki i schody.

Biomy:
– Mają się znaleźć w nich m.in.:
- Mixed Forest – czyli po prostu las mieszany.
- Pine Forest – las składający się z sosen, las iglasty.
- Swamp – bagna, mokradła. Zawierają dużo piasku, ziemi i drzew. Drzewa mogą spawn’ować się w wodzie.
- Extreme Hills – czyli teren dominujący stromymi zboczami.
- Desert – czyli po prostu pustynia.
- Grassland – płaski teren porośnięty trawą.
- Ocean – nie trzeba chyba tłumaczyć.
- River – rzeka ze stałym prądem, może kończyć się wodospadami.
- Mushroom – Czyli teren słynący z dużej ilości wielkich grzybów. Na terenie mogą występować Mooshroom Cows.
Lawa i woda przeciekają przez bloki:

Snow Golem!

NPC!
– Są to pasywne NPC charakterystyczne przez swoje duże, pozbawione włosów głowy, złączone brwi i wystające nosy. Spawnują się w losowo renderowanych wioskach. Są podzielone na kilka typów w zależności od ich roli:
- Rzeźnik
- Farmer
- Bibliotekarz
- Kapłan
- Kowal
- Mieszkaniec

Pozostałe zmiany w grze:
- Przeteksturowany deszcz.
- Mooshroom Cows.
- Skrzynie nie wydają dźwięku.
- Przytrzymywanie spacji powoduje maksymalnie 1 skok.
- Po zabiciu Pig Zombie wypada z nich jeden Złoty Ząb. Po uzbieraniu 9 można za pomocą crafting table przekształcić je w 1 sztabkę złota.