Komparator – Będziesz tego używać!

IkonaPojawiła się dopiero pierwsza wersja testowa Redstone Update, a ilość nowości jest już ogromna. Sporo z was miało problem ze zrozumieniem jak działa komparator, ten wpis nie musi wam koniecznie pomóc w jego zrozumieniu, ale pokaże kilka dodatkowych zastosowań, jakie posiada.

Komparator to nowe urządzenie dodane w Redstone Update (13w01a) pozwalające na porównywanie oraz odejmowanie napięcia Redstone. Prócz tego podstawowego wykorzystania pozwala on na kilka dodatkowych i naprawdę przydatnych zastosowań. Komparator robimy w taki sposób.

1. Podstawowe zastosowanie (Tryb podstawowy)

Pierwszym zastosowaniem komparatora jest porównywanie napięcia Redstone. Napięcie Redstone można rozpoznać zwyczajnie na niego patrząc. Przemierzając drogę, proszek zmienia swoją barwę na coraz ciemniejszą, oznacza to, że traci napięcie. Można je odnowić dodając przekaźnik, ale jeśli chcemy wykorzystać potencjał komparatora, to lepiej tego nie róbmy.

Proszek może przebyć maksymalnie odległość 15 bloków, zanim jego napięcie spadnie do zera. Jeśli gdzieś w trakcie tej drogi napotka komparator, to urządzenie pozwoli wydobyć aktualną ilość przebytych bloków przez proszek i porównać ją z innym obwodem proszku Redstone. Jeśli ilość przebytych bloków przez proszek będzie większa lub równa drugiemu podłączonemu obwodowi, to komparator przekaże dalej sygnał z tym samym napięciem.

Ważne, by wiedzieć jak podłączyć obwody do urządzenia. Istnieją dwa wejścia i jedno wyjście. W wejścia prowadzimy obwody, które chcemy porównać, a wyjście oddaje nam efekt porównania. Można to zobaczyć na poniższej ilustracji.

Komparator

2. Drugi tryb (Tryb odejmowania)

Klikając Prawym Przyciskiem Myszy na komparator, zmieniamy jego tryb pracy. Zmianę trybu pracy można rozpoznać poprzez pojedynczą pochodnię będącą wyjściem komparatora. Jeśli jest zapalona, to jesteśmy w trybie odejmowania sygnału Redstone.

Odejmowanie to bardzo skomplikowane działanie arytmetyczne, z którym wiele osób ma problemy. Jeśli nie wiemy, jak się to robi, to wykorzystanie do tego komparatora może być jeszcze bardziej problematyczne.

Kiedy sygnał dociera do wejścia A, to sprawdza napięcie wejścia B i odejmuje je od siebie. Różnica jest zwracana w wyjściu. Jeśli nie jest nam zwracane żadne napięcie, to odejmowanie zwróciło zero lub liczbę mniejszą od zera. Ilustracja poniżej przedstawia działanie tego trybu.

Komparator status #2

3. Szybki sposób na przekazanie sygnału

Do przekazywania sygnału wykorzystujemy przekaźnik (Repeater). Wzmacnia on sygnał i pozwala opóźnić przekaz o kilka ticków(1 tick redstone = 1/10 sekundy)*. Komparator ma to do siebie, że nie służy do opóźniania sygnału oraz do jego przekazywania, ale i tak można go do tego wykorzystać. Komparator zawsze zwraca to samo napięcie, jakie zostało do niego przekazane. Prosto rzecz ujmując, komparator ma o wiele mniejsze opóźnienie z przekazem sygnału niż przekaźnik i pozwala pobierać sygnał w ten sam sposób co on.

DelayFree

4. Sprawdzanie zawartości pojemników

Naprawdę ciekawym wykorzystaniem komparatora jest możliwość sprawdzenia, ile przedmiotów znajduje się w dowolnym pojemniku (Skrzynia [Zwykła], podajnik, statyw alchemiczny, piecyk itp.). Stawiając urządzenie w odwrotnym kierunku niż pojemnik, pozwoli nam na podłączenie do wyjścia komparatora obwodu Redstone.

Komparator nie będzie tak precyzyjnym wskaźnikiem ze względu na limit zasięgu proszku Redstone na 15 bloków, ale wciąż można go wykorzystać z głową. Każdy pojemnik ma swoją ilość miejsc na przedmioty, podajnik ma dziewięć, statyw alchemiczny ma cztery itd.

Dla przykładu pojedyncza skrzynia ma 27 miejsc na przedmioty. Każde miejsce mieści maksymalnie 64 rzeczy. Daje to w sumie 1728 przedmiotów na skrzynię. Wkładając 13 stacków i pół (864 rzeczy) do skrzyni, komparator zwróci sygnał o napięciu 7, czyli połowa maksymalnego napięcia, jakim jest 15 (Nie ma możliwości zwrócenia 7,5). Kiedy włożymy 25% z 1728, czyli 432 dostaniemy sygnał o napięciu 3, czyli połowie z 7 (Nie ma możliwości zwrócenia 3,5). Zasada jest naprawdę prosta, można to użyć do dowolnego pojemnika, w tym nawet Leja.

Pojemniki

5. Ułatwienie bramek logicznych

Nie znalazłem wiele przykładów ułatwionych bramek logicznych za pomocą komparatora, ale z pewnością ludzie odkryją ich wkrótce masę, tak samo, jak z przekaźnikiem. Dla przykładu bramka XOR jest naprawdę dużą konstrukcją, a wykorzystuje ją sporo ludzi w swoich obwodach Redstone. Teraz została zmniejszona do naprawdę malutkich rozmiarów.

2013-01-06_13.39.01

To dopiero początek nowości w Redstone Update, nie wiadomo czego możemy się jeszcze spodziewać, ale już sam komparator czy będący w trakcie prac lej jest naprawdę dużym dodatkiem. Wykorzystań dla omawianego urządzenia znajdzie się na pewno mnóstwo, potrzeba tylko czasu aż każdy odkryje drzemiący w nim potencjał.

* – Sekunda w Minecraft to 20 ticków, sygnał redstone to 2 ticki.