Jako że podstawy już znamy, postanowiłem że poradnik komend zaczniemy od tablicy wyników, ponieważ uważam że jest jedną z trudniejszych komend, jedna z najbardziej rozbudowanych i jak dla mnie najczęściej używaną.
Tablica wyników pozwala nam na dowolne manipulowanie statystykami gracza, drużyną, a tak że na zwykłą punktacje graczy, i o wiele wiele więcej.
Etap 2. Komendy "Scoreboard"
1. Objectives /scoreboard objectives (Cel)
- a) Nadawanie celów
Zaczniemy od tworzenia nowego celu, który określa nam za co gracze będą "punktowani", komenda wygląda następująco"
/scoreboard objectives add <Nazwa_Celu> <Kryterium> <Nazwa_Wyświetlana (opcjonalne)>
Gdzie:
Nazwa_Celu – to dowolna nazwa przez nas wymyślona, którą później będziemy się posługiwać przy nadawaniu punktów
Nazwa_Wyświetlana – Jest to nazwa jaka będzie nam się wyświetlała np. Jako pasek boczny. Jeżeli nie wpiszemy nic domyślnie ustawi się jako Nazwa_celu
Kryterium – Dzięki temu możemy określić za co mają być naliczane punkty danemu graczowi. O to podstawowe z nich:
dummy – (Manekin) Wynik może być zmieniany tylko przez polecenia, a nie z wydażeń z gry np. /scoreboard players add\set\remove <Osoba> <Nazwa_Celu> <Ilość Punktów>
deathCount – (Liczba Śmierci) Nalicza się dla gracza który umrze.
playerKillCount – (Zabici Gracze) Nalicza się od zabicia innego gracza.
totalKillCount – (Łączna liczba zabójstw) Nalicza się dla gracza który zabił jakiekolwiek stworzenie.
health – (Zdrowie) Mieści się w zakresie od 0 do 20, oznacza ilość połówek serca jaką ma gracz
xp (1.9+) – (Doświadczenie) Dopasowuję level jaki gracz posiada.
food (1.9+) – (Jedzenie) Mieści się w zakresie od 0 do 20, oznacza ilość punktów głodu gracza
air (1.9+) – (Oddech) Waha się od 0 do 300 i oznacza długość przebywania pod wodą
armor (1.9+) – (Pancerz) Waha się od 0 do 20 i oznacza ilość pancerza gracza
achievement. – (Odznaczenie) Jest to osiągnięcie jakie można zdobyć w minecrafcie (Odznaczenia znajdują się w menu podczas gry. Również podczas wpisywania achievement. naciśnij przycisk Tab i wyświetlą ci się wszystkie odznaczenia) np. /scoreboard objectives add Ghast achievement.ghast Co sprawi że punkty nam się naliczą za zdobycie osiągnięcia ghast czyli za odbicie kuli ghasta przeciw niemu.
stat. – (Statystyka) Nalicza punkty za wykonanie danej statystyki (Listę statystyk mamy w menu „ststistic” w oknie „general”) np. /scoreboard objectives add Skrzynia stat.chestOpened Co nada nam punkty za otwieranie skrzyni.
stat.craftItem. - (Zbuduj przedmiot) Nalicza nam punkty za każdorazowe „skraftowanie” przedmiotu np. /scoreboard objectives add Miecz stat.craftItem.minecraft.diamond_sword Co nada nam punkt za stworzenie diamentowego miecza.
stat.useItem. – (Użyj przedmiotu) Nadaje punkty za każde użycie wybranego przedmiotu np. /scoreboard objectives add Mleko stat.useItem.minecraft.milk_bucket Nada nam punkty za każdym razem kiedy napijemy się mleka.
stat.breakItem. – (Zniszcz przedmiot) Dostajemy punkty za zniszczony przedmiot np. /scoreboard objectives add Luk stat.breakItem.minecraft.bow Co nada nam punkty za każdy zniszczony łuk.
stat.mineBlock. – (Wydobądź blok) Nada nam punkty za wydobycie wybranego bloku np. /scoreboard objectives add Dynia stat.mineBlock.minecraft.pumpkin Co nada nam punkt za wydobycie dyni
stat.killEntity. – (Zabij jednostkę) Nalicza punkty za zabicie wybranego stworzenia np. /scoreboard objectives add Squid stat.killEntity.Squid Co nada nam punkty gdy zabijemy ośmiornicę.
stat.entityKilledBy. – (Zabity przez) Nada nam punkty za śmierć z ręki wybranego moba np. /scoreboard objectives add Owca stat.entityKilledBy.Sheep Co nada nam punkty jak owca nas zabije.
stat.pickup. (1.9+) – (Podniesienie) Nalicza nam punkty za podniesienie danego przedmiotu np. /scoreboard objectives add Diament stat.pickup.minecraft.diamond Co nada nam punkty za podniesienie diamentu.
stat.drop. (1.9+) – (Upuszczać) Nada nam punkty za upuszczenie danego przedmiotu np. /scoreboard objectives add Ksiazka stat.drop.minecraft.enchanted_book Co nada nam punkty za upuszczenie zaczarowanej książki.
teamkill. – (Zabij drużynę) Nalicza nam punkty za zabójstwo gracza z wybranej dróżyny np. /scoreboard objectives add Niebiescy teamkill.red Co nada nam punkty za zabójstwo gracza z dróżyny „red”
killedByTeam. – (Zabójstwo przez drużynę) Nalicza punkty za śmierć z ręki gracza z wybranej dróżyny np. /scoreboard objectives add Czerwoni killedByTeam.blue Co nada nam punkty za śmierć z ręki gracza z dróżyny „blue”.
Trigger – Może być edytowane jedynie przez polecenia, może być nadawane przez graczy którzy nie mają permisji komend, lecz mogę być dodane tylko raz aby dodać jeszcze raz muszą zostać „odchaczone” np. /scoreboard players enable Maniek665 Pupcia /scoreboard objectives add Pupcia trigger
Aby usunąć dany cel /scoreboard objectives remove <Nazwa_Celu>
I aby zobaczyć listę wszystkich stworzonych celów należy wpisać komendę /scoreboard objectives list
- b) Setdisplay (Wyświetlacz)
Opcja Setdisplay pozwala nam wyświetlać punkty nadane za pomocą tablicy wyników, komenda wygląda następująco: /scoreboard objectives setdisplay <Slot> <Nazwa_Celu> gdzie.
Nazwa_Celu – Jak powyżej
Slot – Sposób w jaki mają się wyświetlać nasze punkty. i owe sposoby wyświetlania są 3:
List – (Lista) Nasza tablica wyświetla się pod przyciskiem tab (gdzię znajduje się lista graczy na serwerach), działa również na singleplayer np. /scoreboard objectives setdisplay list Moja_mama Co sprawi że punkty z tablicy „Moja_mama” będą wyświetlane pod przyciskiem Tab
belowName – (Nad nickiem) Tablica wyświetlana będzie nad głowami graczy, niestety komenda działa jedynie na multi player ponieważ my sami nie widzimy tego co znajduje się nad naszą głową (nawet po wciśnięciu F5) np. /scoreboard objectives setdisplay belowName Zdrowie Co sprawi że tablica „Zdrowie” będzie wyświetlała się nad naszymi głowami.
sidebar – („Belka”) Punkty naszej tablicy będą się wyświetlały po prawej stronie ekranu. Np, /scoreboard objectives setdisplay sidebar Twoja_mama
Jest i „czwarta” opcja ale wygląda tak samo jak „sidebar”
sidebar.team.<Color> - Dzięki tej opcji możemy wyświetlać różne tablice wyników dla różnych drużyn, lecz przed tym należy najpierw nadać odpowiednie kolory danym drużynom np. /scoreboard teams option Pupa color dark_blue – Co nada kolor ciemny niebieski dla drużyny Pupa i następnie możemy zrobić /scoreboard objectives setdisplay sidebar.team.dark_blue Punkty – Co sprawi że tablica Punkty będzie wyświetlana tylko dla drużyny z kolorem ciemno niebieskim.
2. Team /scoreboard teams (Drużyna)
- a) Tworzenie drużyny
Trudniejszy etap już jest za nami teraz już będzie tylko z górki. Zaczniemy od podstawowych komend zarządzania drużyną.
/scoreboard teams add/remove <Nazwa dróżyny> <Nazwa wyświetlana (opcjonalne)> - Dodaję/usuwa daną drużynę
/scoreboard teams join/leave <Gracz> <Gracz2> <Gracz3>... – Dołącz lub opuść drużynę
/scoreboard teams empty <Nazwa drużyny> - Usuwa wszystkich graczy z danej drużyny
/scoreboard teams list <Nazwa drużyny (opcjonalnie)> - Wyświetla listę drużyn, a jeżeli dodamy nazwę drużyny wyświetli nam wszystkich jej członków.
- b) Opcje drużyny
/scoreboard teams option <Nazwa drużyny> <Opcja> <true/false> opcji mamy 5:
Color,friendlyfire,seeFriendlyInvisibles,nametagVisibility,deathMessageVisibility,collisionRule. Gdzie:
Color – Jak nazwa wskazuje zmienia kolor drużyny, przydaje się do „wyświetlacza” (punkt 1. b)
Frendlyfire – włącza\wyłącza obrażenia od członka drużyny
seeFriendlyInvisbles – włącza\wyłącza widoczność graczy z danej drużyny podczas efektu niewidzialności
nametagVisbility - włącza\wyłącza widoczność nicku graczy z danej drużyny
deathMessageVisibility - włącza\wyłącza komunikat o śmierci gracza z drużyny
collisionRule - włącza\wyłącza Kolizję graczy
3. Players /scoreboard players (Gracze)
Tutaj już na szczęście sprawa zaczyna się robić prostsza, zacznijmy od podstawowych komend set/remove/add/reset Dzięki którym możemy ustawić/odjąć/dodać/resetować. Tablicę danego gracza np. /scoreboard players set @p Kurczaczek 5 – Co ustawi najbliższemu graczowi tablicę Kurczaczek na 5. (Uwaga! Jeżeli używasz parametr reset to komenda ta nie sprawi że będziemy mieć wartość tablicy równą 0 tylko wartość tablicy będzie wynosiła NIC (dosłownie) jest to bardzo częsty błąd. Aby to naprawić wystarczy komenda /scoreboard players add @p Kurczaczek 0 co sprawi że wartość danej tablicy będzie 0)
Enable – "odhacza" gracza aby mógł komendą (nawet sam) dodać sobię wynik tablicy np. /scoreboard players enable Maniek665 Pupcia
Test – Sprawdza czy dana tablica mieści się w podanych przez nas wartościach np. /scoreboard players test @a Zgony 0 10 komenda sprawdza czy liczba zgonów wszytkich graczy mieści się w wartości od 0 do 10
Operation – Pozwala dodać, odjąć, pomnożyć, podzielić, wyliczyć procent, przyrównać i tak dalej. Tablicę graczy np. /scoreboard players operation Maniek665 Zarobek += Notch Hajs czyli Wartość tablicy Hajs gracza Noch dodaje się do mojej tablicy Zarobek.
Tag – można powiedzieć że działa podobnie do połączenia dwóch komend /scoreboard objectives add i /scoreboard teams add. Komenda polega na dodaniu „Tagu” dla gracza (lub grupy graczy, lub entitis) dzięki któremu łatwo go będzie rozróżnić np. /scoreboard players tag @e[type=Creeper] add Pupcia i /scoreboard players tag @a add Pupca a następnie /kill @e[tag=!Pupcia] Mechanizm ten najpierw dodaje wszystkie creepery do tagu Pupcia następnie wszystkich graczy a na koniec zabija wszystkich co nie należą do tego tagu. Czyli zabija wszystko oprócz creeperów i graczy
4. {Datatag} (Dla zaawansowanych)
Datatag to już ostatni i nie obowiązkowy etap tej komendy ale za pomocą tego można zrobić dosłownie wszystko np. Wykryć gracza czy śpi, czy ma określony przez nas przedmiot w ręku czy nawet w ekwipunku, czy ma na sobie jakiś efekt, wykryć określone przedmioty na ziemi, wykryć czy nietoperz wisi na suficie czy nawet pies siedzi, dosłownie wszystkie czynności jaką są w mc możemy je wykryć właśnie z pomocą datatagu, nie ważne czy to w komendzie testfor czy scoreboarda nawet zdobyty datatag będziemy mogli wykorzystać do komendy summon.
Z doświadczenia wiem iż problem z datatagem jest, jak i gdzie znaleźć potrzebną nam informację odnośnie danego datatagu, ja znam 3 sposoby na ich „odnalezienie” we wszystkich przypadkach potrzebna będzie podstawowa wiedza języka angielskiego.
Sposób 1. komenda entiydata, tego sposobu nie jesteśmy w stanie w każdej sytuacji wykorzystać ale jest jednym z najprostszych. Np. Powiedzmy że chcemy nadać tablicę świni która ma na sobie siodło, ale nie wiemy jak wykryć taką świnkę, to znajdujemy świnkę dajemy jej siodło, podchodzimy do niej jak najbliżej i wklepujemy komendę /entitdaya @e[type=Pig,r=2] {} i na chacie wyskoczą nam wszystkie informację dotyczące tej świni, my szukamy czegoś związanego z siodłem i po czasie znajdujemy saddle:1b. No i mamy, teraz wklejamy tą frazę do komendy scoreboard np. /scoreboard players set @e[type=Pig] Siodlo 1 {saddle:1b}. Sposób ten możemy wykorzystywać do dowolnych czynności
Sposób 2. Summon i mcstacker. (mcstacker to program online do generowania komend np. summon) Tutaj sprawa jest jeszcze prostsza niż wyżej, na przykład chcemy wykryć konia szkieleta na naszej mapie, tak więc wchodzimy w program mcstacker, tak jak mówiłem szukamy konia, więc entitis zamieniamy na EntityHorse, a następnie HorsType zamieniamy na skeleton, generujemy komendę i włala, kopiujemy datatag jaki nam się wygenerował, i mamy konia szkeleta np. /testfor @e[type=EntityHorse] {Type:4}
I sposób ostatni myślę że tam już znajdziemy wszystko co sobie zapragniemy. Wchodzimy na stronę minecraft.gamepedia w wyszukiwarce strony wpisujemy chunk format (
By zobaczyć linki musisz się zalogować lub zarejestrować
) I jest tam wszytko opisane np. Chcemy nadać tablicę nietoperzowi który wisi na suficie, wchodzimy w link, wyszukujemy nietoperza rozwijamy spoiler i mamy tam jego wszystkie specyficzne datatagi, od razu widać to czego poszukujemy. Tak więc wklejamy to do komendy /scoreboard player set @e[type=Bat] 1 {BatFlags:1b}(Przepraszam że tak źle to opisałem ale choć bardzo bym się starał pisanie mi nie wychodzi)
I małe info ode mnie na koniec, myślę że to będzie już ostatni mój poradnik ponieważ brakuje mi "natchnienia" chęci (jak widać w tym poradniku) do pisania kolejnych części i w ogóle jest bardzo mało użytkowników tego forum którzy podobnie jak ja interesują się komand blokami
Jeżeli choć trochę przybliżyłem ci magię jakimi są komand bloki nie zapomnij zostawić lajka, odwiedź mój profil a także zajrzyj do 1 części poradnika. https://craftportal....adnik-część-1/
Dziękuje za wszystko pozdrawiam
Użytkownik Maniek666 edytował ten post 04 November 2016 - 14:59