Masz na imię Sebastian, masz lat 15 i otwierasz swoją własną sieć serwerów Minkraft, ale jesteś na tyle przedsiębiorczy, że wiesz skąd znaleźć pieniądze na pierwszy serwer? Świetnie, to pierwszy krok do sukcesu.
Ale mając na imię Sebastian nie zabierałbym się za biznes ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Od razu uprzedzam, że "poradnik" jest stworzony z humorem, i jeżeli poczułeś się przez niego urażony, to masz 2 opcje:
a) Jeżeli zarobiłeś na Minecrafcie minimalnie pięciokrotność wkładu własnego - gratuluję, prawdopodobnie zrobiłeś coś dobrze.
b) Jeżeli ledwo starcza Ci na utrzymanie swojego serwera, albo co gorsza, Twój serwer przynosi straty - czuj się dalej urażony ( ͡° ͜ʖ ͡°)
tak jasne jestes kurde glupi, na pewno nic nie zarobiles na minecraftach i masz teraz bol du*y, bo my z mateuszem to zarabiamy kokosy frajerze hahaha!
Cztery miesiące przy jednym serwerze. Jest tego więcej - różnych rzeczy, różnych serwerów. Tak, dochód jest opodatkowany, więc Wasze plany zgłaszania mnie do US właśnie legły w gruzach ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Przechodząc do sedna sprawy:
Serwery Minecraft które aktualnie wychodzą do ludzi cechują się jedną, niesamowicie przyciągającą graczy rzeczą: są takie same. No cholera, ile można robić tego samego gówna, wciąż i wciąż, nawet dzisiaj zobaczyłem świetny przykład człowieka, którego powinno odciąć się od internetu, a na pewno nie pozwolić wychodzić ambicjami poza kopalnię:
Jeżeli pomysłem na Twój serwer są wojny frakcji, survival, minigry i ogółem te wszystkie tryby które znajdziesz na pierwszych 147 stronach listy Minecrafta - daruj sobie. Serwery tego typu:
- Mają silną konkurencję w postaci umiejętnie zarządzanych, rentownych serwerów należących do Youtuberów bądź osób z kontaktami.
- Są tworzone w ilości 280 serwerów dziennie.
- Nie posiadają żadnej innowacji, klepie się ten sam schemat od ponad roku.
W tych czasach potrzebujesz czegoś zwanego "innowacją", bo to nie złoty wiek Minecrafta, gdzie graczy było od groma, a serwery tworzyła jedynie elita. I nie, innowacja to nie "fajny spawn" czy "unikalny system kopania kamienia za pomocą upieczonego mięsa świni". Jest wiele pomysłów które można zrealizować, sam mam nawet kilka - których za bardzo nigdzie nie widziałem.
Okej, ale chciałbym - oprócz pomysłu na serwer - poruszyć kilka pewnych kwestii:
- Itemshopy prowadzone w wielu serwerach są niesamowicie źle, bez żadnej znajomości przedstawienia oferty na swoją korzyść.
Jest pewien trick psychologiczny, którego używa właściwie każdy dochodowy biznes. Przedstawię go na podstawie popcornu w kinie.
Jeżeli klient ma do wyboru mały popcorn za 8 złotych, i duży za 13 - w większości przypadków decyduje się na ten mały.
Jeżeli jednak dodamy mu do oferty popcorn "Mega" za 18 złotych - przeważnie zmienia ofertę na ten duży, posiadając złudną możliwość wyboru.
Zapamiętaj to sobie, jeżeli masz zamiar otwierać jakikolwiek biznes. Takich rzeczy jest o wiele więcej, których z wiadomych powodów nie będę tu wypisywał. Pamiętaj też by sprzedawać odpowiedni content przy odpowiednim trybie serwera. Serio - jeżeli będziesz chciał sprzedawać żelazny ekwipunek na serwerze, gdzie każdy posiada lepszy - nie dziw się że to nie idzie.
Nie wybieraj też drogi pay2win - jest ona niesamowicie opłacalna, ale niszczy Ci opinię i wyniszcza serwer. Średni czas życia serwera pay2win to około 2 do 3 miesięcy. @Chlitto coś powinien o tym wiedzieć, mimo że to jego ulubiony tryb. I nie dziwię się, bo to genialny sposób na szybki zastrzyk gotówki, a serwery Minecraft to nie jest coś stałego, co będzie trwało kilka lat.
- Dlaczego też, na jednych serwerach sprzedaje się "VIP", a na drugich nie?
Posiadanie statusu VIPa musi przede wszystkim wzbudzać w graczu poczucie należenia do elity, bycia kimś ważnym, posiadania przywilejów. W dodatku powinien dodawać przynajmniej jedną rzecz, która w oczach graczy mogłaby być niesamowicie ważnym faktorem w zakupie produktu. No właśnie - mogłaby - bo niekoniecznie musi, w zależności o tym jak ją przedstawimy. Jest to niesamowicie ważna rzecz - wiecie, że są ludzie, którzy zaprezentują Wam obieraczkę do ziemniaków, w ten sposób, że kupicie trzy i jeszcze jedną dla kogoś z rodziny, płacąc 200% ceny, i będąc przekonanymi że to interes życia? Owszem, istnieją takie osoby. I może nikt z was nie jest kimś takim, może ja nie jestem kimś takim (a jak bym niesamowicie chciał mieć tak gadane, boże) - to zawsze można zrobić coś lepiej, zawsze można jakoś przekonać użytkownika.
- Czy mogę ufać swojej ekipie?
Nie. Twoja ekipa to Twoja ekipa - jeżeli robisz serwer z kolegami, przyjaciółmi - okej, ale mówię od razu że coś takiego w biznesie się nie sprawdza. Możesz ufać zarządowi - ale też nie radzę, nie jeżeli nie łączą Was żadne umowy prawne.
Im mniej niektórzy wiedzą, tym lepiej śpią. Możesz mówić im rzeczy związane z serwerem, z rozwojem, ale sprawdź też, czy aby na pewno są lojalni. I mniej ważni ludzie - moderatorzy/pomocnicy, pomniejsi administratorzy - nie muszą być we wszystko wtajemniczani.
- Jak dobrać dobrą ekipę?
Przede wszystkim, ogłoszenia typu "szukam technika" czy "szukam budowniczych/administratorów/blablablablabla" są o kant du*y potłuc. Twój "technik" powinien posiadać wiedzę programistyczną, umieć napisać swój własny plugin. Do tego - nie powinna być to osoba brana z zewnątrz. Grasz w Minecrafta, chcesz robić serwer - znajdź własną ekipę. Sam znajdź - a nie rób nabór. Nabory działają tylko w momencie, w którym osoby wybierane do ekipy nie będą nawet wtajemniczone w najbliższe 3 patche serwera. I przede wszystkim, nabór na zewnętrznej stronie to dno. Jeżeli masz serwer na który potrzebujesz administracji, obsad moderatorów - zapytaj stałych graczy, zrób nabór u siebie na forum, stwórz restrykcyjne warunki - dużo ludzi którzy u Ciebie grają, będą mieli również chęć na dołączenie do zespołu serwera. Pamiętaj o tym.
Nigdy nie dawaj pełnych uprawnień osobie, której nie znasz. Zabezpiecz się jak tylko możesz, bo jeżeli masz coś innowacyjnego, to znajdą się też ludzie którzy uwielbiają żerować na czyichś pomysłach. Zdobędą Twoje zaufanie, a potem zrównają Cię z gównem i spróbują odebrać dochodowy pomysł.
- Jak zarządzać ekipą?
Postaw jasne cele. "Do tego i tego musimy zrobić to i to", a daty niech będą wewnętrzne. Nie publikuj daty wyjścia nowego contentu, jeżeli nie jest on sprawdzony, tym bardziej jeżeli w momencie publikacji nie jest skończony. Twoja ekipa powinna czuć respekt przed Tobą - jeżeli ktoś zaczyna z Ciebie śmieszkować, czy czujesz że próbuje obniżyć Twoją pozycję w ekipie, mimo bycia założycielem - twarda ręka i dziękujemy za współpracę, miło było poznać. Tacy ludzie wprowadzą tylko zamęt w ekipie, niejasności, nieporozumienia.
Jeżeli masz pozycję autorytetu, nie pozwól jej nikomu kwestionować - inaczej go stracisz. Jak stracisz autorytet we własnej ekipie, no cóż..
- Jak zarządzać serwerem?
Tutaj niewiele. Nie będę opisywał całej strategi tego co masz robić. Powiem kilka faktów, dla jednych oczywistych, dla niektórych nie:
- Prowadź aktualną stronę serwera. Wrzucaj tam wszystkie nowości, filmiki z gry, i tak dalej.
- Reklamuj zawartość sklepu w grze - ludzie powinni wiedzieć co się tam znajduje, i co to daje. Zwiększy Ci to zyski.
- Twórz nowy content serwera przynajmniej raz na dwa tygodnie, w przypadku większych serwerów - raz na miesiąc. Zastój na serwerze, brak nowych funkcji - jest przeważnie głównym powodem szybkiego wyludnienia.
- Nie udzielaj się zbyt dużo na czacie serwerowym/nie rozmawiaj zbyt dużo z graczami. Stwórz wizerunek osoby z którą idzie bez problemu się dogadać, porozmawiać od czasu do czasu, wyjaśnić problemy - ale nie poświęcaj całego swojego czasu na socjalizowanie się. Administrator który jest "kolegą" to zły administrator. Musisz wiedzieć kiedy wyjść do ludzi, ale kiedy ich zignorować. Najlepiej będzie, gdy sprawy niskiego priorytetu będą przekazywać Ci pomocnicy/moderatorzy.
- Reklamuj serwer jak się da, oczywiście bez nieuczciwej reklamy. Poprzez nieuczciwą reklamę rozumiem atakowanie innych serwerów spamem, wiadomościami z automatu - w oczach całej społeczności tego serwera stajesz się gównianą marką i nigdy już nie zdobędziesz ich zainteresowania. Pamiętaj też, że reklama serwera nie ogranicza się do wrzucenia posta na serwisy o Minecraft. Twórz akcje reklamowe, załóż fanpage serwera - social media przede wszystkim. Popisz do YouTuberów, jeżeli nie nawiążą współpracy a masz wolne środki - zapłać im za reklamę/live z serwera. Wydatek się zwróci.
- Nie przesadź z ilością tworzonej sztucznej aktywności na serwerze. Eventy, konkursy, patche - wszystko to powinno być dodawane/tworzone od czasu do czasu, nie codziennie. Gdzie jeszcze tzw. "event o 18" ma prawo bycia, to musisz mieć potężne zaplecze pomysłów, żeby te eventy graczom się nie znudziły.
- Sprawdź o której godzinie masz największy ruch - i trzymaj się tych godzin. Staraj się stworzyć jak największą aktywność w tym czasie, wrzucić najwięcej reklam, wrzucić live, dodać newsa. Patche wrzucaj w godzinach nocnych, przeważnie jak graczy nie ma. Niech logują się następnego dnia.
Podpunktów mogłoby być milion, ale nie jestem dobrym wujkiem który poprowadzi was za rączkę - mówię tylko najważniejsze rzeczy.
Nie poruszyłem na pewno wielu podpunktów, więc jeżeli znajdą się jakieś niejasności - pytać.
I jeszcze jedna rzecz:
Jeżeli wplątasz się w nieuczciwe zagrania wobec konkurencji, nie przyznawaj się do tego. Jak złapią Cię za rękę - to nie Twoja ręka. Jak utną Ci tą rękę - to przecież nadal nie Twoja ręka, Ty nie masz ręki.
Chcecie bloga o tematyce ogólnej, z takimi przemyśleniami?