Skocz do zawartości


Zdjęcie

Slaves to Armok II: Dwarf Fortress


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
162 odpowiedzi w tym temacie

#1 Tiberian

Tiberian

    Krasnolud - Władca Run

  • Weteran
  • 1529 postów

Napisano 05 April 2014 - 10:50

*
Popularny

dwarf_fortress.png

Some migrants have arrived!

Witajcie. Zapewne niezbyt liczna grupka słyszała o Dwarf Fortress, jeszcze mniejsza widziała, już nie mówiąc o absurdalnie niskiej ludzi grających. A jest to jedna z najbardziej złożonych gier, jaka kiedyś istniała. Tworzona przez dwóch ludzi dorfów - Tarna i Zacha Adamsa. Gra powstała 8 sierpnia 2006 roku i nadal znajduje się w fazie alfa, a mimo wszystko wciąż jest rozwijana i dąży się do bety nieprzerwanie przez 8 lat. Iście krasnoludzka wytrwałość.

O co chodzi, jak w to się gra I JEZU MOJE OCZY CO TO ZA GRAFA

Zaczniemy od grafiki. Tych, których nie pasjonuje odczytywanie ASCII zapraszam do tego linku

By zobaczyć linki musisz się zalogować lub zarejestrować


Pre-instalowana paczka grafiki z dołączoną doń grą od razu gotową do odpalenia po wypakowaniu!
Zaleca się też używanie Dwarf Therapista w celu ułatwienia rozgrywki.

By zobaczyć linki musisz się zalogować lub zarejestrować

Stare wersje. Dla nowych odwiedzających, polecam Starter Pack do pobrania stąd:

By zobaczyć linki musisz się zalogować lub zarejestrować

Kierujesz grupą siedmiu emigrantów z upadłej/upadającej/wysyłającej kolonizatorów/źle prosperującej fortecy chcących stworzyć własną ziemię obiecaną, bimbrem i brodą płynącej fortecy, niedostępnej dla chciwych goblinów, koboldów, niemożliwej do ruszenia przez legendarne bestie i im podobne. By rozpocząć nową przygodę, musisz zainicjować procedurę tworzenia losowego świata. Optymalne ustawienia dla tego "losowego" świata to


Z takimi ustawieniami, masz całkiem spore szanse na znalezienie przydatnej dla siebie ziemi, przyjaznej dla twoich pionierów. Przejdziesz następnie do tworzenia świata - będziesz świadkiem kształtowania się gór, tworzenia rzek i jezior, a także wytwarzania się cywilizacji. Po tym, po lewej pojawi się zegar, na którym lata będą przemijały, podsumowując dotychczasowe zmagania w trzech prostych statystykach. Zatrzymaj go po ~80 latach. Rozejrzyj się wstępnie po świecie, po czym zaakceptuj go takim jakim jest. Gra przystąpi do rozmieszczania jednostek (Ludzi, potworów, zwierząt itd.), po czym ponownie upewni się czy ten świat nam odpowiada. Klikamy c. Powinno wyrzucić nas do menu głównego. Jeżeli do tego czasu komputer się nie scrashował, można się cieszyć. Klikamy "Start Playing!", po czym wybieramy tryb. Właściwie na początku to kłamałem. Możemy też wybrać tryb podróżnika, który pozwoli nam wcielić się w stworzonego przez nas bohatera, jeżeli nie czujemy się zdolni do babrania się w dużych ilości dorfów. Albo tryb legend, pozwalający nam prześledzić mitologię i historię stworzonego przez nas świata. W tej części, zajmę się trybem Dwarf Fortress - docelowym dla nas.
Możemy kliknąć "Start playing" i wybieramy tryb Dwarf Fortress (W wypadku stworzenia więcej niż jednego świata, poprosi nas o wybranie tego którym jesteśmy zainteresowani). Powinniśmy pojawić się na mapie świata w poszukiwaniu miejsca dla naszych osadników. Zalecam użycie wyszukiwarki kryjącej się pod literą "f" po czym wyszukanie tych parametrów (W kolejności od najważniejszego, do tego najmniej. Jeżeli nie znajdzie interesującego nas miejsca, odhaczamy jedną pozycję).

Po znalezieniu miejsca, klikamy "e" (komenda Embark. Właściwie większość skrótów klawiszowych w ekranie świata jest wyświetlana na dole) i otrzymamy ewentualne ostrzeżenia. To też ważny ekran. Patrzymy czy ostrzeżenie "There is no return!" to jedyne. Nie chcemy chyba wylądować w miejscu bez góry, drzew, albo co gorsza, w niebezpiecznym biomie! Następnie wybieramy opcję startu rozgrywki. Dla początkujących zaleca się zwykłe "Start Playing!" Od kilku wersji ten zestaw "rozbitków" nie jest skazany na zagładę niedlugo po rozbiciu się. Jeżeli jednak interesuje nas stworzenie własnego zestawu pozostaje wam "Prepare for Journey Carefully" (Aczkolwiek w optymalnym świecie, początkowy zestaw da sobie radę bez trudu).
 

Ok, widzę krasnale, widzę zwierzęta i widzę też górę. Co robić, jak się w to wbić?

 

Pamiętaj - Losing is fun!
Jeżeli twoja forteca upadnie - nie łam się i spróbuj jeszcze raz. A kto wie, pewnego dnia twój fort będzie nie do zdobycia?
 


Użytkownik Tiberian edytował ten post 12 January 2015 - 09:55

Próżno szukać mądrości na drzewach, bowiem rośnie ona na brodach.

craftportal

Craftserve to największy i najlepszy polski hosting serwerów Minecraft, jest solidny i tani więc go polecam

#2 RaTmAnPL

RaTmAnPL

    Artysta - Viking

  • Użytkownik+
  • 118 postów
  • RaTmAnPL

Napisano 05 April 2014 - 11:11

Oh, ktoś o dłorfach napisał.
Świetna gra. Szczególnie jak się już cokolwiek ogarnie. No, i o ile ma się mocne nerwy.

 

Pamiętam jak podczas mojej najbardziej udanej gry, kiedy miałem zajebiaszcznie wilką dłorftycę, wszystko nagle na zimę dookoła zamarzło (dosłownie wszystko). Kiedy lód stopniał, moja forteca została, ponownie dosłownie, wymyta wodą ze stopniałych lodów. Jakby tego było mało, przyszły gobliny, które zabrały 90% ludności do niewoli. 

A na koniec wszyscy umarli z pragnienia .__.

Czasami szczerze nienawidzę tej gry.


"In a time before time somebody attacked somebody"

~ Ludzkie dziecko do ludzkiego dziecka.


#3 Wojor

Wojor

    Uczony

  • Użytkownik+
  • 475 postów

Napisano 05 April 2014 - 11:28

A ja tutaj pokażę jedną z lepszych taktyk obronnych przeciwko najazdom wrogów:

1. Wykopujemy channel w odległości jednego bloku od murów, zostawiamy dwa bloki i stawiamy drugi taki channel. Grubość obu jeden i mają otaczać fortecę. 

2. Dobra, teraz przydzielamy jednemu z krasnoludów przez Dwarf Therapista umiejętność architekta i wybieramy b>g, a następnie ustawiamy DWA mosty zwodzone ponad oboma rowami. 

3. Ok. Teraz stawiamy warsztat mechanika i dajemy mu rozkaz stworzenia sześciu mechanizmów. Dwa z nich przeznaczamy na wajchy i podpinamy je do mostów za pomocą pozostałych czterech. 

4. Tworzymy tunel do fortecy i usuwamy rampy w rowach b>z (remove ramps). Oczywiście dbamy, żeby tych ramp nie było również w fortecy, bo na cholerę taka obrona, skoro wróg zwyczajnie wpadnie nam z drugiej strony (jeśli forteca jest w zagłębieniu góry i ma tylko jeden mur, to oczywiście tylko jego otaczamy rowami).

5. Teraz stawiamy rampę na mury.

6. Stawiamy fortyfikacje w tunelu łączącym wnętrze rowów z fortecą (b>C>F) i czekamy na atak.

7. Gdy rozpocznie się atak wznosimy most łączący fortecę z ową wysepką pomiędzy rowami. Teraz zielonoskóre bestie (lub krasnale/elfy/ludzie/zombie) wpadają na ową wysepkę, a my podnosimy drugi most. 

8. Wróg jest skazany na ostrzał łuczników stojących na murach, wygłodzenie, lub łaskę [czyt. śmierć z ręki] karawany. 

9. Dodatkowo możemy rozplanować system pomp, by wróg, który wpadnie do fosy został zalany lawą, lub podziurawiony włóczniami, czy inne tego typu bajery. 


xW3eEqn.png

 

"Bezczynność z powodu strachu, przed ryzykiem to nic innego, jak śmierć za życia."


 


#4 Krystiank1410

Krystiank1410

    Snek

  • Użytkownik+
  • 165 postów

Napisano 05 April 2014 - 11:54

2 rok istnienia fortecy.

Pojawia się Zapomniana Bestia... Kameleonołak. Stoi przed wejściem i obserwuje krzątające się tam krasnoludy. Z odsieczą przybywa oddział milicjantów, jednak gdy do niego dopadają, ten znika.

Kilka miesięcy później.

Zaczynają znikać pojedyncze krasnoludy.

3 rok istnienia fortecy.

Twierdza zyskuje status miasta.

Miesiąc później. 

Z jaskiń pod fortecą zaczynają wylewać się troglodyci, około 30 zabitych i 50 rannych krasnoludów w pierwszym ataku.

Kilka miesięcy później.

Troglodyci odparci, kameleonołak zostaje znaleziony martwy w tunelu, wokół niego leżą troglodyci.

Zaczynają pojawiać się duchy poległych w boju. Krasnoludy tak się ich boją, że zaniechają pracy.

Nikt nie robi trumien.

Zbliża się zima.

Duchów jest bardzo dużo, niektóre z nich zabijają krasnoludy.

Środek zimy.

W całej fortecy duchy, po podłodze walają się szkielety. Nikt nie przeżył, forteca upada.

 

I tak lepiej niż wtedy, gdy atak goblinów zabił mi ponad 150 krasnoludów.


uQcilSi.jpg?1


#5 Rhanjie

Rhanjie

    Wyjadacz

  • Weteran
  • 834 postów

Napisano 05 April 2014 - 12:22

@krystiank1410

Wow, teraz ta gra mnie zaskoczyła.

 

Właśnie pobieram i mam zamiar zagłębić się w tą przecudną grę. ;-;

 

---

btw. Zaleca się też budowę studni(z tego, co wyczytałem), gdyż podczas zimy naturalne zbiorniki wodne mogą zamarznąć.



#6 Wojor

Wojor

    Uczony

  • Użytkownik+
  • 475 postów

Napisano 05 April 2014 - 12:32

(Krystian... Ale Werebeast to nie jest zapomniana bestia ;-; ) Ale skoro już Krystian zaczął takie opowieści to i ja zamieszczę dwie historie z moich fortec:

Jak to były strażnik uratował cały fort:

Wojna domowa w Kowadle Cierni:


xW3eEqn.png

 

"Bezczynność z powodu strachu, przed ryzykiem to nic innego, jak śmierć za życia."


 


#7 Tiberian

Tiberian

    Krasnolud - Władca Run

  • Weteran
  • 1529 postów

Napisano 05 April 2014 - 13:43

---

btw. Zaleca się też budowę studni(z tego, co wyczytałem), gdyż podczas zimy naturalne zbiorniki wodne mogą zamarznąć.

Tylko problem leży w fakcie, że musisz mieć jakieś podziemne źródła, a te niezbyt kwapią się do objawiania się w każdym miejscu, zwłaszcza kiedy są potrzebne ;-;


Amunicja się skończyła? Żaden problem, przecież mam pięści!


Próżno szukać mądrości na drzewach, bowiem rośnie ona na brodach.

#8 Rhanjie

Rhanjie

    Wyjadacz

  • Weteran
  • 834 postów

Napisano 05 April 2014 - 14:43

By zobaczyć linki musisz się zalogować lub zarejestrować

Takie pytanka dotyczące ikonek.
 
Te białe to sól, czy co? A te zielone trójkąty równoramienne to? ;__;


#9 Tiberian

Tiberian

    Krasnolud - Władca Run

  • Weteran
  • 1529 postów

Napisano 05 April 2014 - 14:47

Kliknąłeś właśnie k. Możesz najechać i sprawdzić co to jest :I
Ale z racji tego że spytałeś, to chyba będzie gabro. Zwykły kamień, będziesz mógł zrobić z niego meble itd.
A te trójkąty to po prostu znak, że jest wejście o poziom wyżej (Możesz zmieniać wysokość podglądu za pomocą shift/ctrl + 5 albo Shift + przecinek albo kropka.)


Próżno szukać mądrości na drzewach, bowiem rośnie ona na brodach.

#10 Tiberian

Tiberian

    Krasnolud - Władca Run

  • Weteran
  • 1529 postów

Napisano 06 April 2014 - 11:21

Wcale. Spraw sobie zamiast tego dfhacka. Komendą "ssense" będziesz mógł włączyć kiedy chcesz, a do tego dostaniesz całkiem sporo funkcjonalnych rzeczy.


Próżno szukać mądrości na drzewach, bowiem rośnie ona na brodach.

#11 Rhanjie

Rhanjie

    Wyjadacz

  • Weteran
  • 834 postów

Napisano 06 April 2014 - 14:08

Takie pytanko. Jak zrobić schody?

 

Klikam 'd', potem 'i' i zaznaczam, ale nic się nie dzieje.

Górnik za nic nie chcę wykopać schodów.



#12 Tiberian

Tiberian

    Krasnolud - Władca Run

  • Weteran
  • 1529 postów

Napisano 06 April 2014 - 14:13

Bo najpierw musisz te schody mieć gdzie postawić. Do kopania w dół na początku wystarczy komenda channelowania pod "h".


Próżno szukać mądrości na drzewach, bowiem rośnie ona na brodach.

#13 Kluczyk

Kluczyk

    Naprawdę wredny człowiek

  • Użytkownik+
  • 756 postów

Napisano 06 April 2014 - 14:28

Mam pytanie, jest jakaś opcja podglądu miejsca na którym chce się osiedlić? Zawsze kiedy znajduje miejsce z dobrami które są mi potrzebne to na złość nie ma tam żadnej góry.  


༼ʕっ•ᴥ•ʔっ(_̅_̅_̅__̅_̅_̲̅F̲̲̅̅I̲̲̅̅S̲̲̅̅S̲̲̅̅U̲̲̅̅R̲̲̅̅E̲̲̅̅_̅_̅_̅_̅_̅_() 


#14 Tiberian

Tiberian

    Krasnolud - Władca Run

  • Weteran
  • 1529 postów

Napisano 06 April 2014 - 15:16

Możesz spojrzeć na wysokość relatywną przełączając się w podglądzie świata za pomocą Tab. Po kilku kliknięciach na mapie powinny pojawić się cyferki zamiast pól.


Próżno szukać mądrości na drzewach, bowiem rośnie ona na brodach.

#15 Kluczyk

Kluczyk

    Naprawdę wredny człowiek

  • Użytkownik+
  • 756 postów

Napisano 06 April 2014 - 18:04

Moja osada jakoś żyje, po 5 failach ze schodami (które się zawaliły) boję się robić kolejne piętro warsztatami i magazynami jednak mam całkiem nieźle działające farmy. 


༼ʕっ•ᴥ•ʔっ(_̅_̅_̅__̅_̅_̲̅F̲̲̅̅I̲̲̅̅S̲̲̅̅S̲̲̅̅U̲̲̅̅R̲̲̅̅E̲̲̅̅_̅_̅_̅_̅_̅_() 


#16 RErErty

RErErty

    Pancerny Stalker

  • Użytkownik+
  • 422 postów

Napisano 06 April 2014 - 20:23

Powróciłem do DF (Chyba po raz 10) i tu podstawowy problem- źle zacząłem budowę studni, moglibyście mi powiedzieć, jak usunąć channel?



kompletnie pijany


#17 Tiberian

Tiberian

    Krasnolud - Władca Run

  • Weteran
  • 1529 postów

Napisano 06 April 2014 - 20:26

Jeżeli już wykopany możesz go tylko zaczopować b>C>w
Jeżeli nie, d>x i wybierz teren który chcesz odwołać.


Próżno szukać mądrości na drzewach, bowiem rośnie ona na brodach.

#18 Dominatort

Dominatort

    Torteł Tortuch Dominatortsky

  • Użytkownik+
  • 211 postów
  • dominatorTT

Napisano 06 April 2014 - 21:32

Nudzi mi się więc uraczę was małą historyjką pięknie obrazującącą dobrze rozwinięty system psychologii krasnali:

"- Czy wiesz, moja najukochańsza żono, że dostrzegłem jeszcze jedną mądrość pośród mądrości proroka Lebiody? Taką, która da mi jeszcze jedną korzyść z obdarowania Redanii psotnymi kotami? Koty, moja Zuleyko, wrócą do domu. Koty zawsze wracają do domu. No, a gdy moje koty wrócą, gdy przyniosą żołd, zdobycz, bogactwa... To ja te koty opodatkuję!"
~ Esterad Thyssen, Wieża Jaskółki

#19 Skiron

Skiron

    Ulfrbjörn

  • Użytkownik+
  • 489 postów
  • Ulfrbjorn

Napisano 06 April 2014 - 21:48

Nudzi mi się więc uraczę was małą historyjką pięknie obrazującącą dobrze rozwinięty system psychologii krasnali:

emm... dziwna historyjka. Możesz dawać dłuższe i pełne bojów.



#20 Krystiank1410

Krystiank1410

    Snek

  • Użytkownik+
  • 165 postów

Napisano 06 April 2014 - 21:49

Tylko problem leży w fakcie, że musisz mieć jakieś podziemne źródła, a te niezbyt kwapią się do objawiania się w każdym miejscu, zwłaszcza kiedy są potrzebne ;-;


Amunicja się skończyła? Żaden problem, przecież mam pięści!

 

Można zrobić kanał od źródła biegnącego na powierzchni. Woda wśród skał nie zamarza.

@Wojo, no to niech już ci będzie pamiętana bestia.


uQcilSi.jpg?1