Skocz do zawartości


Zdjęcie

Percepcje Minecraft osób spoza społeczeństwa graczy


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
1 odpowiedź w tym temacie

#1 janek044

janek044

    Bywalec

  • Użytkownik
  • 131 postów
  • jachu044

Napisano 07 April 2018 - 01:53

Około tydzień temu powróciłem do regularnej rozgrywki w Minecraft, i dopadło mnie kilka refleksji. Zadałem sobie kilka pytań - dlaczego przestałem grać w Minecraft, dlaczego wcześniej miewałem przerwy, oraz dlaczego gra jest często odbierana jako słaba produkcja dla siedmiolatków z niskim intelektem. Pomyślałem i doszedłem do kilku konkluzji.

Po pierwsze, zauważyłem iż Minecraft - jakiś czas temu - najzwyczajniej w świecie, mi się znudził. Stało się tak najprawdopodobniej dlatego że grałem na jednym serwerze, obracając się w niezbyt ciekawym gronie na równie nieciekawym trybie, jakim najczęściej bywa Freebuild, w całym szeregu jego wariantów. Co więcej, grałem na standardowym resource pack, bez shaderów ani żadnych ważniejszych dodatków, a większość swojego czasu poświęconego grze spędzałem na moim, wręcz, banalnym świecie w trybie Singleplayer. Teraz, po kilkumiesięcznej przerwie, powróciłem do tej produkcji, jednak odkryłem wiele ciekawych serwerów, często, z dnia na dzień, zmieniam swoje tekstury, a wczoraj rozpocząłem grać z wgranymi shaderami. Moja rozgrywka nabrało kompletnie nowego wymiaru! Wszystko wydaje się teraz piękniejsze i ciekawsze, i chociaż moje namysły być może nie zrewolucjonizują sposobu w który osoby będą spostrzegać Minecraft, myślę że każdy powinien zatrzymać się na chwilę by zadać sobie tych kilka kluczowych pytań.

Kontynuując mój wywód, na przestrzeni kilku dni rozpocząłem rozmyślać na temat tego dlaczego Minecraft jest grą często odbieraną jako słaba produkcja dla dzieci. Po raz kolejny, doszedłem do kilku ciekawych konkluzji. Pierwszy punkt definytywnie łączy się z moimi pierwszymi refleksjami, bowiem grafika gry często wiele znaczy. Dla przykładu, Roblox, który jest produkcją graficznie słabą, jest percypowany w podobny sposób, chociaż oczywiście trudno sprawiedliwie dokonać takiego porównania, ponieważ Minecraft jest - z pewnością - najlepszą grą Sandbox, przynajmniej w mojej opinii. Rozwijając ten argument, dojdziemy do puenty, brzmiącej następująco: gra będzie kojarzoną z taką grafiką, jaką używa większość graczy, więc w przypadku Minecraft, tekstury Default bez innych wariacji, która moim zdaniem wielu ludziom już się po prostu znudziła i "przejadła". Z mojego skromnego punktu widzenia, Minecraft, i mody z nim związane, na przestrzeni jedynie ostatnich sześciu miesięcy przeszły przez wiele i rozwinęły się na wielu różnych płaszczyznach, chociażby na tej graficznej. Dzisiaj, jest wiele dodatków poprawiających wygląd gry, które coraz częściej nie wymagają sprzętu z niewyobrażalnie imponującymi specyfikacjami sprzętu. Dla wielu osób, jest to ważna kwestia, jednak dla innych jest to kwestia przyzwyczajenia, czy lęku przed zmianą, który obserwujemy w wielu dziedzinach naszego życia i jest uważany za jedną z wielu niedawno odkrytych chorób cywilizacyjnych.

Następnie, zacząłem analizować zmiany które zostały wprowadzone do systemu marketingu gry, po imponującym przejęciu firmy Mojang przez światowego potentata technologicznego Microsoft za blisko $2,5 mld (8,5 mld złotych). Działanie, które aktualnie się nasila, któremu została poddana ta produkcja, opiera się na nadmiernej komercjalizacji. Chociaż, komercjalizacja ta opiera się na kompletnie innych zasadach niż w innych grach, takich jak np. gier z serii Call of Duty czy Overwatch, jest dla wielu graczy z dłuższym stażem uciążliwa i, momentami, rażąca. Objawia się ona przede wszystkim nadmiernym skupieniem nad płatnymi dodatkami, co negatywnie wpływa na jakość i rozwój "jądra" gry - czystej wersji, której oczekuje każdy gracz, po zakupie, lub pobrania przez launcher, do czego dojdę później. Z uwagi na gatunek gry, komercjalizacja ma inne objawy niż w innych produkcjach, tzw. Pay2Win (płać by wygrać), jednak efekty są równie nieprzyjemne. Z tego właśnie powodu, wiele osób jest zrażonych do takich produkcji, m.i. Minecraft. Szczególnie na otwartych serwerach, osoby które chciałyby doświadczyć klasycznej rozgrywki, z ciekawymi urozmaiceniami, są degradowane do poziomu "darmozjadów", a osoby które wydają miesięcznie 30 złotych, by na czacie być wyświetlanym jako VIP, z kolorowym napisem i świecącą diamentową zbroją są traktowane niczym święte krowy. Warto więc zaznaczyć, iż osoby zrażone do danej gry są do niej automatycznie negatywnie nastawione, prowadząc do nasilania się pewnych stereotypów.

Po trzecie, zmora twórców gry, czyli tzw. "launchery non-premium". Jest to rozwiązanie szczególnie popularne na terenie Polski, najprawdopodobniej dlatego iż Polacy nie są gotowi wyłożyć takiej sumy pieniędzy za "klocki". W Wielkiej Brytanii, gdzie aktualnie mieszkam, jeśli ktoś gra w Minecraft, to kupił grę, i koniec, kropka. Natomiast w Polsce, śmiem podejrzewać iż ok. 50-60% graczy na różnego rodzaju serwerach nie posiada pełnej i legalnie zakupionej wersji gry. Być może, dla niektórych, jest to wiadomość smutna, jednak nie będę tutaj wylewał wiadra pomyji i obelg na osoby, które korzystają w ten sposób z gry. Chciałbym jednak zaznaczyć, iż przez takie sytuacje, wiele osób nie chce partycypować w zepsutym społeczeństwie graczy. Jest to dla mnie w pełni zrozumiałe, jednak wątpię żeby to się kiedykolwiek skończyło, dopóki Mojang nie wprowadzi zdecydowanych reform w swojej polityce prywatności i praw autorskich.

Mój ostatni punkt dotyczy stereotypów, które są zmorą wielu gier i osób, ponieważ generują niepotrzebny i sztuczny zamęt, wprowadzając wiele osób w błąd pogorszając sposób w który większość osób patrzy na daną rzecz, w tym przypadku Minecraft. Niejednokrotnie widzieliśmy wszelkiego rodzaju memy i "suchary" nt. Minecraft i graczy, którzy podobno poza tą grą nie mają życia. Z pewnością są takie osoby, jednak nie pozwólmy na to by pojedyńcze przypadki zniszczyły generalną percepcję Minecraft - to samo ma się do launcherów non-premium, czy brak dodatków do gry. Stereotypy przede wszystkim nawiązują do mojego ostatniego pytania - "Dlaczego gra jest często odbierana jako słaba produkcja dla siedmiolatków z niskim intelektem?" Jest to niefortunne skojarzenie, które będzie trudno wyprzeć z generalnego obiegu mediów społecznościowych i internetu, w których roi się od różnego rodzaju żartów na takie tematy, jednak starajmy się. Nie nawiam tutaj nikogo do solidarności z twórcami gier, jednak warto przekonać większość osób spoza społeczeństwa Minecraft, że nie jesteśmy stadem niedorozwiniętych nieuków.

Dziękuję za poświęcenie kilku chwil na odnotowanie moich przemyśleń.

Pozdrawiam,
Janek

Użytkownik janek044 edytował ten post 07 April 2018 - 10:13

Grid_Diamond.png

like-128.png

 

 

Pomogłem ?

 

Daj like`a i prześlij diaxy ;)

 

 


craftportal

Craftserve to największy i najlepszy polski hosting serwerów Minecraft, jest solidny i tani więc go polecam

#2 Katniss

Katniss

    Twórca "Mrocznej klątwy"

  • Senior Moderator
  • 2947 postów
  • Katniss#2260
  • Katniss

Napisano 07 April 2018 - 07:56

Fajne opowiadanko, muszę przyznać, że trochę racji masz.. :D

 

Od siebie dodam, że jak chcesz przeżyć jakieś ciekawe doświadczenie w tej 'pięknej' grze, to polecam zagrać na jakiejś mapce, preferably Adventure.


Mapa Adventure mojego autorstwa - "Mroczna klątwa" v2.1 (Na wersję MC 1.13.2)
Questy, NPC, niestandardowe przedmioty, bossy, amulety, modele 3D, mana i wiele więcej! BEZ MODÓW!
 

Siege Settlements - coś lepszego niż typowy RTS - https://www.reddit.c...egeSettlements/