Witam! Dzisiaj chciałbym Wam przedstawić mod, który całkowicie zmienia rozgrywkę- czyni ją o wiele bardziej realistyczną.
Ogniska, ciesielstwo, ciosanie kamieni, zaawansowane farmy, tworzenie stopów metali, formowanie gliny, wykuwanie narzędzi, przerabianie skór
i wiele innych zajęć- to wszystko zawiera ten mod. Dodatkowo całą masę nowych bloków i itemów- wiele rodzajów drzew, kamieni, metali, nowe zwierzęta i tak dalej.
Uwaga- na forum był już temat o tej modyfikacji, ale bardzo dawno, i jest już przestarzały- mod bardzo się rozrósł.
Tak mniej więcej wygląda rozgrywka:
Link i instalacja, i sprawy techniczne:
Instalacja:
1. Na "czystym" Minecraftcie 1.7.10 zainstaluj Forge'a.
2. Pobierz moda stąd:
3. Pobrany plik wrzuć do folderu mods tam, gdzie masz zainstalowanego MC.
4. Włącz grę i sprawdź, czy wszystko działa.
Problemy:
Od wersji 1.7.10 mogą występować problemy z generowaniem świata (przezroczyste bloki).
Aby to naprawić należy zainstalować (wrzucić do folderu mods) FastCraft
Poradnik 1. Podstawy
Drewno
Po pierwsze powinniśmy zaopatrzyć się w drewno. Musimy jednak najpierw zdobyć siekierę, bo przecież nie da się ściąć drzewa ręką. Powinniśmy zatem przejść się po okolicy i pozbierać patyki leżące na ziemi, lub niszczyć gałęzie (liście drzew), z których również możemy otrzymać patyki. Przy okazji zbieramy także kamienie. Kiedy zbierzemy przynajmniej 2, naciskamy prawy przycisk myszy trzymając je w ręku. Otworzy nam się okno "ciosania/łupania" kamienia. Kiedy naciskamy na poszczególne kamienne fragmenty, znikają one. Musimy je usuwać tak, by pozostałe elementy utworzyły kształt siekiery.
Tak powinniśmy to zrobić (pierwsza receptura):
Po tym łączymy w craftingu otrzymaną główkę od siekiery z patykiem, i uzyskujemy gotowe narzędzie, którym możemy ścinać drzewa.
Następnie powinniśmy w podobny sposób wykonać nóż i łopatę (dwie ostatnie receptury).
Kamienie
Na trawie oprócz patyków i zwykłych kamieni możemy też znaleźć fragmenty metali (czy jak to się tam nazywa).
Powinniśmy je również zebrać. Dobrze jest też oznaczyć sobie miejsce, w którym je znaleźliśmy (np. przez waypointa w Rei's minimap), ponieważ jest bardzo duża szansa że pod spodem, w ziemi znajduje się ruda tego surowca (przyda nam się to, kiedy będziemy już mieć kilof).
Jedzenie, picie i pierwsza baza
Pasek jedzenia uzupełniamy rzecz jasna jedząc cokolwiek, co da się zjeść. Najłatwiej jest znaleźć jakąś roślinę (np. pomidora), lub zapolować na zwierzęta, używając noża lub dzidy (można ją zrobić z kamieni- Javelin Head). Mięso należy najpierw upiec, o czym napiszę za chwilę. Aby uzupełnić pragnienie należy wejść do wody i przytrzymać prawy przycisk myszy na niej (musi to być jakiś mniejszy zbiornik, to jest ze "słodką wodą"). W późniejszym czasie będzie można nosić wodę przy sobie w dzbanach.
Przejdźmy teraz do pierwszego obozu. Najlepiej założyć go przy jakimś słodkowodnym zbiorniku, wkopując się nieco w jakieś wzgórze (uwaga- dirt też podlega grawitacji). Do zabudowy możemy na początek używać sterty drewna (należy położyć drewno na ziemi trzymając shift). Jako prowizoryczny dach posłużą nam bloki siana (aby je uzyskać, należy niszczyć nożem trawę, a następnie z uzyskanego siana utworzyć bloki w craftingu).
Teraz nadszedł czas na rozpalenie ogniska. Przyrząd do rozpalania tworzymy z dwóch patyków (układając je na krzyż w craftingu). Następnie rzucamy na ziemię 5-7 patyków, i używamy rozpałki (przytrzymujemy).
W nowo powstałym ognisku mamy takie okno:
W miejsce 1. wrzucamy drewno, jeśli chcemy utrzymać ogień. W miejsce 4. wrzucamy to, co chcemy podgrzać (np. mięso). Możemy tu też dać patyki, z których uzyskamy pochodnie.
Wskaźnik w miejscu 3. ukazuje temperaturę ogniska.
Poradnik 2. Glina
Glina jest jednym z ważnejszych materiałów w modzie, gdyż pozwala nam na tworzenie naczyń, form i pierwszych metalowych narzędzi.
Na początek musimy pozbierać nieco gliny. W przeciwieństwie do zwykłego Minecrafta, można ją znaleźć również na lądzie. Występuje w dość dużych skupiskach. Wygląda tak:
Kiedy zdobędziemy już trochę tego surowca, naciskamy prawym przyciskiem myszy trzymając go w ręce (co najmniej 2 sztuki).
Otworzy nam się okno bardzo podobne do tego z ciosania kamienia. Działa mniej więcej tak samo, z tym, że receptury są inne.
Receptury:
Na początek proponuję zrobić jeden "Clay Jug", dwa "Clay Vessel" i jeden "Clay Large Vessel"
Clay Jug- posłuży nam do przechowywania wody pitnej.
Clay Vessel- będziemy w nim przechowywać przedmioty, a także wytapiać metale (można go położyć w dowolnym miejscu).
Clay Large Vessel- większa wersja Clay Vessel'a, można w nim także przechowywać płyny (chyba).
Wypalamy
Aby było można używać utworzonych naczyń, trzeba je wypalić. Oto jak to zrobić:
1. Wykop dół głęboki na dwie kratki
2. Ułóż naczynia w dole (shift+ prawy przycisk myszy).
3. Ułóż w dole 8 fragmentów siana (wypadającego z trawy).
4. Ułóż 8 pni drewna (otrzymywanego po ścięciu drzewa).
5. Podpal wszystko fire-starterem i poczekaj, aż się wypali.
Kiedy ogień zniknie, powstaną itemy gotowe do użytku. Możemy je podnieść klikając na nie shift+ prawy przycisk myszy.
Jeśli ktoś nie rozumie opisu, niech obejrzy sobie zdjęcia:
Wszystkie grafiki pochodzą z wiki moda:
Poradnik 3. Przygotowanie do wytwarzania narzędzi
Aby tworzyć narzędzia, musimy zaopatrzyć się w składniki potrzebne do uzyskania stopów metali. Minerały do tego potrzebne można znaleźć na ziemi (o czym wspominałem już wcześniej). Z każdego minerału otrzymujemy dany składnik:
Bismuthine - Potrzebny do uzyskania bizmutowego brązu.
Cassiterite - uzyskujemy z niego cynę (Tin).
Sphalerite - źródło cynku (Zinc).
Malachite Copper Tetrahedrite - źródła miedzi.
Pozostałe minerały na razie nam się nie przydadzą.
Każde narzędzie wymaga 100 unitów stopu (jeden minerał to 10 unitów), więc powinniśmy uzbierać dostateczną ich liczbę. Poniżej przedstawię nieco łatwiejszy sposób, niż szukanie składników na ziemi.
Szukanie miedzi w wodzie
Zgodnie z recepturą na Clay Bowl ( ) tworzymy miskę i ją wypalamy. Przy okazji możemy utworzyć i wypalić formy na narzędzia ( )- na początek proponuję przygotować formę na piłę (Saw) i kilof.
Wypaloną miskę wkładamy do craftingu i otrzymujemy Gold Pan. Przy pomocy tego narzędzia możemy przecedzać piasek i żwir w poszukiwaniu miedzi i innych minerałów (np. złota, jak sama nazwa wskazuje).
Wyszukujemy duży zbiornik wodny (nie jezioro, tylko morze/ocean) i zbieramy trochę piasku/żwiru. Na wybrzeżu wykopujemy 3-4 bloki, by uzyskać mały strumyk. Przy pomocy miski naciskamy prawym przyciskiem myszy na piasek/żwir a następnie na blok, na którym płynie woda. Czynność powtarzamy wielokrotnie.
Najlepiej jest stanąć na boku strumyka, a na drugim postawić piasek/żwir. Wtedy możemy trzymać prawy przycisk myszy cały czas, i tylko przesuwać kursor między blokiem a wodą. Po jakimś czasie otrzymamy na czacie komunikat, że w danym miejscu nie można już szukać minerałów. Odchodzimy wtedy nieco dalej.
Wszystkie grafiki pochodzą z oficjalnej wiki Terrafirmacraft.
Dalszy ciąg poradnika (autorstwa użytkownika ciekma): tutaj