Rendery – co i jak? #2 – Chunky

Dzisiejszym programem, którym się zajmiemy jest Chunky. Prosty program przeznaczony do renderowania map minecraft. Poradnik kierowany jest do budowniczych o dużych umiejętnościach w budowaniu oraz dla tych mniej zaawansowanych, którym zależy na dobrej stronie wizualnej swoich budowli – program można pobrać z oficjalnej strony.


Render

Odpalamy program i konfigurujemy pod nasz komputer dzięki menu, które nam wyskoczy.


Ustawiamy tutaj również najważniejszą część, czyli Memory limit – ram przeznaczony na program.

Po kliknięciu Launch, otwiera nam się główne okienko. Interesuje nas tylko wybór mapy, znalezienie własnej budowli na minimapie oraz zaznaczenie odpowiednich chunków.


Naszym oczom ukazało się okienko, tak zwane Render controls, gdzie ustawiamy opcję dotyczące samego rendera, a po prawej stronie mamy obraz przedstawiający kamerę, którą za moment będziemy mogli manewrować.


W zakładce General najważniejszą opcją jest możliwość edycji rozmiaru przyszłego rendera – w moim przypadku zastosuję rozmiarówkę 920×505. Oprócz tego, krótki opis ważniejszych zakładek:

Zakładka Lighting - opis

Lighting – zakładka, która jest przeznaczona dla światła posiada 3 ważne opcje, które opiszę:

  • Intensywność słońca – Kontroluje intensywność słońca.
  • Zatarcie słońca –  Kontroluje pozycję słońca na płaszczyźnie poziomej.
  • Wysokość słońca – Kontrolowanie wysokości słońca.

Kilka ciekawostek:

  • Wyrenderowanie światła jest bardzo trudne, polecane jest niestosowanie bloków, które emitują światło np. pochodnia.
  • Często pada pytanie ile trwa wyrenderowanie obrazu – to zależy od swojego PC – ram, oraz od wielkości projektu.
  • Prostym trikiem, jest odpowiednie dobrane światło, zmniejszona rozmiarówka, wyłączenie tła, które oferuje nam Chunky.
Zakładka Sky & Fog - opis

Niebo i mgła
W tej zakładce opcje pozwalają nam na załadowanie kilku motywów. Polecam używanie opcji Transparent sky – przejrzyste niebo, opcja wyłącza standardowe niebo, co pozwala w późniejszych etapach dodawać własne tła w programach graficznych.


Po ustawieniu najważniejszych konfiguracja klikamy start – czekamy na wyrenderowanie obrazu, gdy to się zakończy klikamy Save current frame – zapisujemy w odpowiednim dla nas miejscu.

 


Po wyrenderowaniu obrazu tak wygląda nasza podstawa pod obróbkę graficzną:


Po obróbce graficznej wszystko prezentuje się tak:


Zapraszam do komentowania poradnika, życzę powodzenia w zabawie z tym programem oraz zapraszam do wrzucania swoich prac do naszej forumowej galerii :)

Poprzedni poradnik do renderów.